Wednesday, May 5, 2010

Machinima är en

Vids är en annan. Finns det fler subkulturella, uttalat tekniska uttryck som är stora bland tjejer? Har jag missat något?

Jag håller på att göra research, framförallt på machinima, eftersom det är tight kopplat till spel och speldesign (i alla fall i mina ögon, kallas emergent game play och ja, jag tycker att machinima ingår där) och vid det här laget har det väl knappt undgått någon att speldesign är min favoritsysselsättning, det och att läsa om speldesign.

Så i ett försök att vidga mina horisonter så gör jag just nu research på just machinima och vids. Och jag tänkte nyttja nätets möjligheter för att få hjälp med vilka trådar jag skall börja dra i.

Lämna gärna tips i kommentarerna :).

Intressant?

Andra bloggare om:
, ,

2 comments:

Unknown said...

http://extendedmachinima.com/

Jag gjorde detta som ett slags "proof of concept" för länge sedan. Jag tar tackasamt emot feedback på "fredrik@biscuit.se".

Jag har bra koll på detta med Machinima, previz och 3D grafik överhuvudtaget då jag bl.a. har dragit igång en utbildning i detta åt en högskola.

Kul att du är intresserad!

MVH

Fredrik

sebras said...

Jag kanske inte skulle kalla det ett teknikområde i sig, men de har använt sig av teknik (Hej datorer+webcams+internet!) för att ansöka till och åstadkomma sin symfoniorkester. Av videon att dömma deltog en hel del tjejer och kvinnor.

Och det är ju bra för det påvisar att även om de kanske vanligtvis inte lyckas ta sig in i och vara jämlikt betraktade av varje manlig deltagare inom teknik-/spelområdet så tar de ibland sig förbi hindren när de behöver använda verktygen som utvecklats däri. Därmed inte sagt att det legitimerar det elitistiska och nedvärderande beteende som inte sällan påträffas.

http://en.wikipedia.org/wiki/YouTube_Symphony_Orchestra

http://www.youtube.com/watch?v=oC4FAyg64OI