Sunday, August 16, 2009

Dagens citat om feminister

Jag hade tänkt göra mig själv olycklig. Faktiskt har jag frångått tanken om att posta något som gör mig glad. Jag kan nämligen inte komma på annat än "Snusmumriken har diskat!" eller "Snusmumriken lagar mat åt mig!" eller... tja... Ungefär så långt kommer jag. Jag har nämligen en pojkvän som inte är rädd för att ställa sig i köket och laga mat åt mig. Jag lagar själv ingen mat, jag tycker det är ett slöseri med tid. Varför laga mat när man kan äta smörgåspålägg?

Men här är jag nu alltså igen. Med citat om feminister. Jag tänker samla en hög citat då och då, på Newsmill och på DN, ja, lite överallt där jag hittar dem, för att visa hur feminismen definieras - inte av de som står för den utan av de som inte vet något om den.

Christian Braad Thomsen får inleda med en svarsanalys på Antichrist.

[...]de feminister som hittills har försökt analysera filmen har slagit på autopiloten och hamnat i en häxkittel av manshat och generell oförmåga att bedöma konstverk.


”Antichrist” är en feministisk film, men ovan nämnda kvinnors reaktion visar att feminismen är en alltför allvarlig sak att överlåta åt kvinnor med rötterna i 70-­talets vulgärfeminism.


Thomsen fortsätter sedan att påstå att feminister inte klarar av att hålla kvinnan framför spegeln, att se brister såväl som fördelar. Förvisso pratar han om feminister som är kvar i 70-talet, men näe, den gubben går inte riktigt om man tittar på den feministiska litteratur som givits ut sedan dess, och det går definitivt inte när man ser på Wennstams böcker om våldtäkt, där det knappast handlar om "manshat" utan snarare ett försök till förståelse. Men det är lätt att säga att feminister hatar män. Ur kommentarerna klipper jag det här:

Håller med i feminist frågan. Fundamentala feminister eller varför inte terrorist feminister går inte tiga ihjäl utan skribenten gör helt rätt i att ta diskussionen.


Feminister ska alltid förstöra allt!
Jag håller med Mikael Andersspm. Varför blanda in arga feminister?
Har dom någon gång haft rätt?.. NEJ!


Manshatande feminister är väl inte kända för att vara ypperliga filmrecensenter, eller har jag missat nått? Varför överhuvudtaget blanda in en massa arga feministers tolkningar av denna film?


Den ursprungliga analysen av Wennstam och Sveland finns här.

Även i den kommentatorstråden handlar det om att etablera feminister som manshatare. Någon frågar varför det är okej att kalla Strindberg och von Trier för kvinnohatare, medan det inte är okej att göra samma sak med feminister. Kanske för att det sitter ett namn på personen det gäller? Kanske för att man med ett ord inte inbegriper en hel ideologi?

Vi kanske skall säga så här i fortsättningen: Alla antifeminister hatar kvinnor. Det vet vi ju...

Nåväl.

2 comments:

Unknown said...

Tja, självklart finns det en vits i att kritisera vissa delar av feminism. Men, då måste man ju göra det på ett rationellt sätt och inte heller dra alla över en kam. Tycker nästan att kommentarerna till artikeln är värre än det som står i artikeln.

http://litensak.blogg.se

devilkitten said...

Jag skulle vilja påstår att det är bra att tänka och debattera kritiskt oavsett vilket ämne det gäller. Men det handlar också om att inte komma med lösa påståenden som exempelvis att
"alla feminister hatar män" :P