Sunday, August 2, 2009

Jag gillar TED

TED är en onlineresurs med filmer ifrån TED-konferensen, som jag hoppas att jag en gång i mitt liv får möjlighet att gå på.

Tills dess, och tills dess att jag sparat ihop den hög med pengar som krävs för att få lov att delta, så kan jag följa TED-föreläsningarna och diskussionerna på nätet.

Det jag älskar mest med TED är den stämning som råder i kommentatorstrådarna. Till skillnad från många andra onlineresurser så

1. Håller man sig till ämnet
2. Diskuterar sakfrågor
3. Kommer med referenser till vidare läsning
4. Undviker personangrepp

vilket är en fantastisk upplevelse på nätet. Många andra diskussionsforum handlar i högre grad om att prata om sin egen åsikt, sin egen utgångspunkt istället för att försöka övertyga med forskning eller referenser till forskning. Med andra ord, om jag läser en kommentatorstråd på TED kan jag hålla med eller låta bli att hålla med, men för att komma med argument måste de vara underbyggda. Helst med något annat än wikipedia eller galna homofoba hemsidor (en skada ifrån Pride-debatten på Newsmill).

Det TED har lyckats med är att "seeda" sitt community med en viss typ av beteende. Ägnar man sig åt personpåhopp på TED blir man åtsagd, det accepteras inte i en civiliserad diskussion. Det roliga är så klart att diskussionerna kan bli rejält hetsiga, även på TED, men då handlar det oftast om sakdiskussioner.

Varför kan inte fler onlineresurser vara som TED? Skall vi medvetet röra oss mer och mer mot Flashback där förakt och aggression råder?

Jag vet, jag harvar på om nätbeteendet. Men det stör mig lite att vanliga människor som i annat fall är hövliga och åtminstone låtsas att de respekterar varandra IRL, på nätet helt plötsligt har licens att bete sig hur som helst. Skall jag vara helt ärlig misstänker jag att det är mobbarbloggare som Alex Schulman och company som har satt tonen. Schulman har förvisso ångrat sig, men tendenserna finns kvar i hur vi talar till varandra på nätet.

Intressant?

Andra bloggare om:
, ,

No comments: