Thursday, August 6, 2009

WTF?!

Jag drabbades under min morgonläsning av ett rungande WTF!?

Richard Swartz har skrivit en svamlig och egentligen helt poänglös krönika i SvD. Näe, förlåt, poänglös är den inte. Poängen verkar vara att eftersom kvinnor får barn så bara MÅSTE de ju vara bättre på att ta hand om telningarna än männen. Omvårdandet sitter liksom i kroppen på dem.

Män, skriver han, behövs till väldigt lite.

Nja. Jag är tveksam till Swartz uttalanden. Han pratar om skillnader som är av "naturen givna". Visst har han rätt. Kvinnor är svagare. Män kan inte få barn. Men mellan det kvinnliga och manliga intellektet, mellan intelligens och drivkraft finns det som otaliga sagt innan mig, inga större skillnader. Skillnaderna är större på individuell nivå än de är på "könsnivå".

Vi är människor. Vi kan tänka, vi kan dra slutsatser, vi är inte begränsade av våra kroppar för vad vi kan göra. Bara genom att sätta sig på en cykel, eller som jag gör nu, bloggar, har vi överskridit vad våra kroppar på egen hand klarar av.

Jag förstår inte hans poäng, eftersom det i texten inte verkar FINNAS någon poäng. Kort sagt - vad fan var det för pseudopoetisk sörja och vad var syftet med den?

Intressant?

Andra bloggare om:
, ,

No comments: