Saturday, October 24, 2009

Marknadsföring i sociala medier

Marknadsföring i sociala medier

Du måste vara transparent.

Du måste hitta målgruppen - riktade satsningar - hänga där målgruppen hänger

Du måste ge för att få - motsvarar

Skryt vinner inga vänner - ge ett mervärde när du marknadsför


Heidi går igenom case:

Åre. Åre har en Facebookgrupp som skapar känslan av att "snart är det dags". De har också en Twittersida, men den repeterar bara vad Facebooksidan, inte så bra.

EA Sports har örat mot marken. De reagerar på fansens input och gör något av det. Som exempel visar hon en YouTube video från EA som visar Tiger Woods när han går på vattnet - något som var en bug i Tiger Woods spelet. Men istället för att racka ner på användaren gör de något roligt av det.

Saltå kvarn är det tredje exemplet, där VDn twittrade om sin prismodell som Coop ville pressa. Du kan få stöd för din prismodell genom att vara öppen.

Coop kommenterar inte enskilda avtal, men de hade kunnat vara öppna med det. Saltå kvarn "vann" genom att framställa Coop som the bad guy.

Bemz är det fjärde exemplet. De syr upp överdrag till IKEA möbler. Bemz finns både på Facebook och Twitter och byggde ett nätverk genom att hitta "influencers" och vilka personer som är intressanta för att föra "budskapet vidare".

#Fail - cases

Nike - Nike vill inte prata med sina kunder, men kunderna vill prata med NIke. Nike föredrar att man pratar i communityt, men det är en högre tröskel för att delta. Kontentan är att 2 miljoner kunder missas i sammanhanget.

Sony Ericsson - Modebloggare gör reklam, men det känns inte så relevant. Mogi visar hur det funkar och det är lite pinsamt. Det funkar helt enkelt inte.

Pluto Matsal och Bar - Pluto har addat Heidi som kompis på Facebook. Men Heidi är inte kompis med en bar. Hon är hellre ett fan.

Diskussion ensues!

#Hail och #Fail
De som har lyckats, hur har uppföljningen sett ut?
Det är nytt, det är svårt att mäta - men det märks att märkena pratas om och att de får positiv feedback.

Webföretag kan mäta statistik - kommer kunderna ifrån Facebook och Twitter.

Electrolux involverar PR med sociala medier för att både nå kunder och designers, som de tjänar på i långa loppet, men det tar lång tid.

Hur börjar man om från början om man har failat som Nike?
Ta kontakt med Facebookgrupperna och hör om de vill vara officiell kanal.

Man vill att diskussionen fortsätter på det egna Communityt. Man vill samla kommunikationen, men det är kanske inte är optimalt.

Kort sagt, var finns användarna - gå dit. Dialogen är viktigare än platsen där du håller den på .

När sossarna intog Twitter och följde allt och alla blev det uppror och alla blev arga - apropå Plutoexemplet. Mindre intressant diskussion om VEM som var ansvarig.
"Det kan ju ha varit en sosse i Borås". Kort sagt, man spammar inte. Låt användaren söka upp dig.

En lösning på att reboota sitt märke är att starta en bra Facebook grupp och göra det bättre än fansen. Var bättre och var snabbare. Var inte för strikt med dina anställda och policies - hindra inte dina anställda ifrån att sprida ordet.

Varför blir vi så negativt inställda när det är företag som addar? Vad är det som gör att människor får adda, men inte företag?
Tänk på att deklarera varför.
Tänk på att folk ser Facebook som ett virtuellt vardagsrum, det är circle of friends som gäller, inte företag. Passera inte gränsen som företag. Företaget har inte gjort sin hemläxa, helt enkelt.

Gör inget olagligt.

EDIT: Diskussionen fortsätter så klart om hur man kan använda just Facebook för att skapa grupper och fanpages, fördelar och nackdelar med båda sätten att nå användare på.

Best Practicelista? Finns det? Heidi ber om exempel:
Gameshop - skriv "twitter" i beställningen så får du rabatt. De följer spelare och är där när saker händer.

Lindex - Twittrar om relevanta saker för kunderna som följer dem.

Sydsvenskan - En av tjejerna gnäller i Twitter om att tidningen inte kommer och får respons snabbt.

Datorköpare med paj dator blev putt och reagerade på twitter och fick en snabb reaktion.

Den service som gäller på Twitter måste gälla i hela företaget inte bara på Twitter. Det måste genomsyra HELA organisationen, det får inte bli så att Twitter är den officiella kanalen att påverka på.

Spännande diskussion om hur det fungerar i praktiken och om hur kommunikationen förändras. Det går inte att "gömma undan" kommunikationen på samma sätt. Det är inte proffsigt att som Saltå Kvarn utmåla Coop som the bad guy under själva dialogen.

Det som dock är intressant och som man bör bära med sig gällande det är "vad är det som säger att förhandlingar skall ske i hemlighet?" Varför?

Med alla verktygen kommer ett nytt sätt att kommunicera. Men med öppenheten kommer ett nytt sätt att se på avtal - försök att hitta ett professionellt sätt att behandla det på.

Maktpositionerna är viktiga i sammanhanget. Underdogen får alltid stöd. Skulle samma stöd uppstått om Coop gjort samma sak genom att förklara varför de vill sänka priserna.

Nu kan jag inte rapportera mer. Måste byta rum. Jin får klara sig utan mig :)

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om

No comments: