Sunday, July 20, 2008

Definitionen av ett rollspel?

Jag sitter och utökar min konventshandbok till något lite större, något lite mer omfattande och något lite mer.. matigt för att ge ut det på ett förlag istället för på min blog. En av de första grejerna jag springer in i är problemet att definiera ett rollspel. Det känns som att det finns så många sätt att berätta på. Vad ingår i kategorin rollspel?

En definition:

1. Alla spelare har varsin rollperson
2. Alla rollpersoner har kvantifierbara värden av något slag
3. Rollpersonen kan bli duktigare på det hen gör genom erfarenhet
4. Interaktivitet - rollpersonen agerar och genom sina aktioner påverkar hen berättelsen
5. Berättande - rollpersonen deltar i en berättelse

Det här känns ganska omfattande. Men det exkluderar en del berättarrollspel som inte bryr sig om kvantifierbara värden för sina rollpersoner och även vissa former av friform.

Utöver det här sitter jag och skriver någon form av historia över rollspelen. Bland annat svenska rollspel. Jag tänkte att det kunde vara en bra öppning på en bok om rollspel. Förhoppningsvis kan jag också ta med lite om rollspelens förtjänster och diskutera lite runt den kritik som riktats mot hobbyn av bland andra Didi Örnstedt. Det är trots alla konspirationsteorier så att det finns poänger i boken. Tyvärr omintetgörs ganska mycket av deras sakliga kritik av de osakliga och ibland rätt befängda kommentarer som följer på den sakliga kritiken. Men jag skall sålla och fundera runt boken igen, för att se vad som är berättigat och hur man då skulle kunna bemöta den kritiken.

Annars blir det ungefär samma stuff som konventspaketet. Spelledarpaketet ingår i det och jag skall göra lite ytterligare research på metoder man kan använda för att bli en bättre spelledare.

Intressant?

Andra bloggare om: ,

4 comments:

MWinther said...

Det där tar mig tillbaka till Äventyrsspel's "Vad är ett rollspel"-sektion i början av varenda regelbok. Jag vill minnas att jag tyckte de borde ha en separat liten bilaga att skicka med så att man slapp det i själva regelhäftena, men av någon anledning blev jag sådär uppspelt nostalgisk av tanken på dem nu! Tyvärr har jag inte några regelböcker i närheten så att jag kan kolla om det finns något där som är värt att citera.

devilkitten said...

Njae, jag håller på med något som är en smula mer omfattande än så. I dagsläget ligger boken på ca 60 sidor =)

Men det kommer mer. Därav en egen bok =)

Patrik "BP" Andersson said...

Hm... det är svårt att dra gränserna för vad som är rollspel...

Var går t.ex. gränsen mellan improviserad teater och lajvspel?
Kan spel som Diablo räknas till rollspel, när karaktären saknar en av spelaren påverkbar personlighet?

Vem är Didi Örnstedt, och vilka är de teorier du invänder emot? De enda jag hört talas om härleder från Rubins korståg mot rollspelen som skulle förvandla en hel generation till missantropiska satanister...

Hans Persson said...

Det där låter som att det kan bli intressant. Har du redan ett intresserat förlag?

Definitionerna:
1: Eller i alla fall minst en, men det är ett specialfall.
2: Vad menas med "kvantifierbara" här? Nog finns det väl spel som nöjer sig med att beskriva rollpersonerna i termer som "smart", "klumpig" och så vidare (även om jag inte kommer på några exempel nu) eller enbart i termer av för- och nackdelar. Eller duger det som kvantifierbart, även om det inte handlar om siffervärden?

När jag skrivit klart det ovan och kollar om det var något mer jag skulle kommentera ser jag att det finns ett stycke om berättarrollspel som jag lyckades missa vid min första genomläsinng. Håhåjaja. Kontentan av det får i alla fall bli att jag tycker att det verkar som ett onödigt hårt krav att det ska krävas faktiska värden för att något ska vara ett rollspel. Något slags beskrivning av hur personen fungerar, men inte nödvändigtvis i form av siffror.