Monday, July 28, 2008

Total förvirring

Total förvirring råder. Jag är tillbaka på jobbet och inser att jag inte har en aning om vad jag gjorde för tre veckor sedan. Det kommer nog tillbaka.

I och med återtåget till jobbet återtågar jag även till bloggen. Semestern har varit kort och inte alls tillräcklig, men jag går på semester igen om tre veckor, fast då får jag bara en vecka ledigt. Jag skall blåsa glaspärlor igen. Det var så jäkla roligt sist jag gjorde det så det måste göras om.

Idag sitter jag och spelar och kommer förmodligen att sitta och spela hela dagen eftersom jag måste få koll på vad som har gjorts i världen sedan sist.

Apropå vad som hänt i världen...

Bloggen Bent skrev för ett tag sedan att Prideveckan är den enda veckan man som homosexuell man vågar visa sin kärlek öppet - kyssa sin partner på stan - men tydligen är det inte så. DN rapporterar om ett hatbrott som skett mot två män i 25 - 30 årsåldern. De kysste varandra och blev rånade och knivskurna som tack. SvD har också en artikel om det.

I SvD:s Brännpunkt debatterar Sten Tolgfors FRA med samma gamla trötta argument som samtliga FRA-anhängare repeterat till döds vid det här laget.

Som exemplen visar rör det sig inte om spaning mot enskilda svenskars kommunikation, utan om stater och organisationer med intressen mot Sverige.

Endast om en person i Sverige har direkt koppling till yttre hot mot landet, som internationell terrorism eller annan stats agerande mot Sverige, blir den relevant för FRA:s signalspaning.

FRA använder mycket avancerade sök­begrepp avsedda att finna just det FRA söker om yttre hot mot landet. Allt annat ska sorteras bort. Sökbegreppen är inte uppbyggda av ord, utan av tekniska variabler. Den trafik som inte träffas av sökbegreppen passerar således obehandlad förbi och kan då inte lagras.


Men det är ju som bekant inte det motståndarna har svårt för. Det är det faktum att FRA får tillgång till ALL kommunikation som är problemet. Att möjliggörandet till en så omfattande spaning i framtiden kan innebära missbruk av den, men det vill vare sig Tolgfors eller Åkesson riktigt förstå.

Nåväl. Jag formulerar mig inte hälften så väl som Opassande. Läs hennes blogg istället.

Som en avslutande passus måste jag posta länken till en artikel på SvD.

Utomjordingarna är här – och de ser ut som "små annorlunda människor" med stora huvuden och stora ögon. I alla fall om man får tro astronauten Edgar Mitchell, som i februari 1971 befann sig på månen i nio timmar och 17 minuter.


The truth is out there. I want to believe!

EDIT: En del av kommentarerna på Klokbokens blogginlägg om Isabella Löwengrip får mig att må smått illa. Och vilja ta till härskartekniker.


Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , , , ,

No comments: