Wednesday, October 22, 2008

Dags att lägga av...

...och låta Sveriges rollspelare ha sin herrklubb ifred.

Jag har spelat sedan mitten på 80-talet. Jag har läst de flesta svenska rollspel, och de flesta stora utländska rollspelen. Jag har gjort konvent i tio år.

För vad?

För att jag vill att tjejer som spelar skall få se att det inte ÄR en herrklubb. Men jag har haft fel. Det är en mycket exklusiv sammanslutning, där avvikande åsikter och ifrågasättanden inte får plats. I alla fall inte om man postar på internetforum.

Så jag funderar på att sluta nu. Det kvittar hur mycket jag skriver i Fenix. Det kvittar hur väl mina konvent genomförs. Det kvittar hur mycket bakgrundskunskap jag har, eller hur mycket research jag har gjort på ett ämne.

Lägger jag fram teorier som herrklubben inte tycker om, då ryker allt det på nolltid.

Det har ingen betydelse att jag arbetar som speldesigner. Tycker jag att "this months flavor" bland rollspelarna är dåligt och SÄGER DET HÖGT, då är jag dum i huvudet.

Det har ingen betydelse att jag med mitt arbete med Fenix har läst ett tjog rollspel och sett samma tendenser i allihop, att jag läst en antropologisk studie av rollspel och en antologi om de sociala mekanismerna inom rollspel,gruppdynamik och bildretorik. Säger jag att rollspel har en förjävla dålig kvinnosyn och att det är därför fler tjejer inte spelar, då är jag också dum i huvudet.

Och jag får höra att "vi trodde att du var bättre än så här - vi respekterade dig". För vad? För att jag höll mig inom leden? För att jag som en snäll rollspelare - uppfostrad med Drakar och Demoner och stark försvarare av Kult och andra kontroversiella rollspel - inte höll mig på mattan och höll käften om vad jag tycker är fel?

Hur skall jag kunna existera i en värld där jag inte ens kan framföra en teori utan att bli angripen personligen? Med misstänkliggöranden (låter som Didi och DÖA), med förminskanden (jag trodde du kunde bättre), med förlöjliganden (rabiat feminism, rabiat whatever, mina vanföreställningar och min osaklighet).

Jsg vill inte mer. Jag slutar nu. Så slipper herrklubben några otrevliga överraskningar. Och jag slipper vakna mitt i natten och undra varför jag har en hård klump i bröstet, slipper den sociala bestraffningen över att ha klivit snett i ledet och kanske kan hitta en hobby där mina åsikter, alla mina åsikter, får en rättvis bedömning.

Jag ger upp. Jag slutar arra Stockholms spelkonvent, jag slutar skriva i Fenix, jag slutar arbeta för sverok. Jag vill inte främja den här herrklubben längre.

Jag tror inte att jag kommer att bli saknad.

I fortsättningen skiter jag i att recensera och att producera rollspelsmaterial. Jag skiter i att anordna konvent. Nu får ni klara er själva i er jävla lilla herrklubb.

Men det är mitt i natten, jag håller på att bli förkyld och jag är trött på livet. Och jag älskar fortfarande rollspel.

7 comments:

Salle said...

Nej, nej, NEJ!

Jag vet mycket väl hur mycket skit du fått utstå, särskilt under det senaste året.

Men du VET ju vilken bra kamp det är du för. Och du kan väl inte låta folk få trycka ner dig - speciellt när de inte vet vad de pratar om?

devilkitten said...

Jag ger upp. Jag orkar inte mer. Jag skiter i den här jävla kampen. Den ger mig INGENTING. Inte ett jävla skit.

meta said...

Fan också. Jag måste tyvärr säga att jag förstår dig - välj dina strider.

Trösta dig med att de som jagat iväg dig förmodligen ligger mentalt på en tioårings nivå.

(Förresten, har du tips på någon BRA rollspelsförening i närheten av södra Stockholm... har inte spelat med papper o tärning på ... tjugo år eller så.)

Dante said...

I helvete att du gör!

Det är magnituder fler som uppskattar det du gör än den vokala minoritet (läs: »högljudda gnällspikar«) som opponerar sig.

Så slå alla såna tankar ur hågen.

(I synnerhet som vi på mötet igår valde dig att ingå i konventsledningen på livstid. ;))

Alexander Hallberg said...

"Slaget må vara förlorat men kriget är långt ifrån över..."

Håller helt med om din tes om rollspelens syn på kvinnor och tyvärr handlar det ju inte bara om dig utan om alla aspirerande rollspelare, kvinnor som män. Men man kan ju aldrig tvinga någon till att bli martyr, det är något man väljer...

Jan Erik said...

Jag kan nog kanske förklara varför folk, inklusive jag själv för ett tag sedan på din blog, blir så förbaskat defensiva. Många börjar spela rollspel när dom är unga. Ofta så är rollspel ett sätt att gömma sig undan den sociala situationen man befinner sig i. Jag personligen var till exempel mobbad i mellanstadiet. I sin lilla värld så är man fri ifrån saker som stör en på riktigt.

En del av flykten kan mycket väl vara att man befinner sig i en miljö där det inte existerar några tjejer som indirekt tvingar osäkra unga pojkar att skärpa sig och hämmar hur mycket man vågar spela ut.

Fastän man blir äldre och lär sig att bete sig normalt även bland tjejer, en del lär sig aldrig förvisso, så finns det fortfarande kvar en liten del av en som ser rollspel som fredat ifrån omvärlden.

Kvinnokamp i vilken form det än tar sig är väldigt mycket en del av omvärlden. Således kan det ses som ett intrång i någonting näst intill heligt. Jag kan dela alla dina åsikter rent logiskt men ändå hata att någon försöker blanda in verkliga värderingar i min mentala tillflyktsort.

Jag har efter att ha funderat på frågan en hel del, tack vare dig och dina frågeställningar, kommit fram till att jag nog inte tycker att det finns något riktigt vettigt att göra åt saken i allmänhet annat än att konstatera att det är upp till var konsument att låta sina egna värderingar styra hurvida han tar del av en produkt eller inte.

Detta hindrar dock inte att man för en diskussion om saken. Att tysta någon genom intimidation är inte okej oavsett om denna person har en impopulär åsikt eller inte. Särskilt inte när denna person mer verkar för en debatt än några faktiska åtgärder.

Således hoppas jag att du står på dig. Din hemsida och åsikter fick mig att tänka mer på frågan än jag gjort på länge.

Det finns ganska mycket saker som avbildas på väldigt märkliga sätt i rollspel. Till exempel behandlas den "rättfärdiga" monarkin med stor värdnad och dräpandet av ens fiender verkar vara en accepterad norm. Dessa saker liksom just hur kvinnor avbildas är alla ganska märkliga fenomen som tål att diskuteras.

Som avslutning kan jag säga att jag verkligen hoppas att detta bara är en svacka och att du inte på allvar planerar att lägga av med allt.

Rocker Ragdoll said...

Jag har väl sysslat med rollspel sedan 80-talet jag med och, inte det att du skriver bra det vet du redan om, men det är dessutom viktiga tankar...

Rötägg finns inom alla organisationer och dessvärre brukar de ha mycket att säga till om också.

Kan inte säga åt dig att SNÄLLA FORTSÄTT för jag känner dig inte och beslutet är ditt, men jag respekterar vad du gjort hittils.

Vet inte om det tröstar eller ej men, den grupp jag spelat mest med har bestått till hälften av killar och hälften tjejer och vi har otaliga gånger speciellt i början haft just samma diskussioner och för oss har det varit jättebra och vi tycker iaf alla i vår grupp att vi kan spela på ett sätt som inte har en skev och uråldrig kvinnosyn.

Du har varit en inspirationskälla för många med alla säkerhet och jag ville mest tacka för en bra blogg dessutom!

Rocker Ragdoll //a.k.a Drakskuldra