Wednesday, October 7, 2009

Det förklarar ju saken...

Tipstack till Madeleine Johansson, student på Futuregames för artikeln :)

Enligt Yosuke Hayashi i Team Ninja - spelutvecklaren som gav oss Dead "stora tuttar" or "större tuttar" Alive och Ninja "hej, vi straffar spelaren järnet" Gaiden har gått ut med uttalandet att "alla män älskar tuttar". Det här är ett ganska typiskt exempel på det jag talade om i en bloggpost nyligen, nämligen tilltal. Team Ninja utgår ifrån att det bara är män som spelar deras spel. Och med tanke på hur spelen ofta ser ut, så är jag benägen att hålla med. Men den här typen av artiklar späder på den förutfattade meningen att det bara är män som spelar. Här har Dataspelsbranschen verkligen något att bita i. Ta tag i rapporteringen runt spel som sker i dags- och kvällspressen, eftersom det är den kontakten de flesta icke-spelare har med spel.

Tittar man på hardcore-spelarna - eller snarare de som vill utmärka sig som hardcorespelare - så kanske Hayashis påstående är sant. Jag vet inte. Jag har träffat många självutnämnda hardcorespelare som efter prat tillstått att "jo, det är lite fånigt med bröst med fysik på, men..."

"Men..."

Läser man kommentarerna i fältet så inser i vilket fall jag ganska snabbt att visst finns det en publik för den här typen av spel. Men det är en begränsad målgrupp. De spelare som så att säga öppnar sig för mig, pratar ofta om hur irriterande spelen är, hur svåra de är och hur idiotiska en del av spelarpersonerna ser ut.

Det är inte bara kvinnorna som skall leva upp till en omöjlig kroppsbild och ett omöjligt ideal. Det är även männen. Ronny Ambjörnsson har tittat lite på den manliga könsrollen och krasst konstaterat att män har lika många konfliktfyllda ideal att leva upp till som kvinnorna. Med den fördelen att mansrollen har en högre status än den kvinnliga.

Men det var inte det jag skulle prata om just här, utan om publik. Visst, som jag skrev, finns det en publik för de här misogynistiska spelen. Men den publiken är begränsad. Om förlagen verkligen vill tjäna pengar så satsar de på breda spel som når till en större publik, alternativt satsar de på spel som tilltalar fler än tuttgalna spelare. Trots allt är det så att jag tror att spelföretagen vill tjäna pengar. Man tjänar mest pengar genom att nå en bred publik, och av den logiken följer att de lämpligtvis satsar även på spel som tilltalar inte så tuttgalna spelare. Notera nu att med spelare menar jag just det: spelare. Det finns med största sannolikhet även kvinnor som är tuttgalna...

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,

4 comments:

Illern said...

Och _även_ om alla män skulle gilla bröst så är det ju inte säkert att _alla_ män vill ha jättestora bröst (eller för all del smala höfter). Fram för variation inom naturliga gränser.

Andreas said...

I mitt eget fall så skulle jag säga att jag är småtokig i bröst, så enkelt är det. Men samtidigt finner jag spelen i fråga superfåniga och spelade dom inte blanda annat pga just den tramsfaktorn.

Det är klart att det finns utrymme för realistiska bröst som påverkas av fysikmotorn. Men för egen del är det bara intressant ur ett extremt realismperspektiv vilket modelleringen i det här fallet inte inbjuder till.

Vad gäller realismen i fråga så upplever jag även att personen som gjort spelen i fråga verkligen inte har en aning om hur bröst varken rör sig eller ser, med eller utan kläder. Därför faller illusionen platt och är bara tramsig.

Så vad jag säger är väl... jag beskriver mig själv som tuttgalen men jag är DEFINITIVT inte intresserad av att tillhöra målgruppen för spelen. Vem skall då spela dom?

devilkitten said...

Illern slår huvudet på spiken. Variation är viktigt. Inte bara vad det gäller den kvinnliga formen, utan även den manliga.

Joakim Andersson said...

Jag vill se en naken Gordon Freeman.

27 inches of pure Black Mesa snake.

:D

Fast det förstås ... om en kuk dök upp i ett spel skulle det bli ramaskri.