Wednesday, June 25, 2008

Respekt

Återigen slås jag av hur illa det är ställt med bloggsveriges respekt för varandras åsikter. Och för människor i allmänhet.

Därför tänker jag helt fräckt länka till Fredrik Federleys blogg på min blogg. Bara för att.

Den som i mina ögon förlorat mest förtroende är inte Federley, som åtminstone försöker bemöta kritiken och beter sig vettigt, utan Fredrik Reinfeldt som inte har sagt "pip" om debatten. Jo, han har sagt att alla tjänar på om den lägger sig. Och att vi bloggare inte har haft någon inverkan på debatten. Mannen som satt och glodde på fotboll när FRA-lagen röstades igenom. Om jag trodde på magiskt tänkande och karma skulle jag påstå att det var därför Sverige åkte ut...

Reinfeldt har dålig koll på hur hans beteende ter sig för i alla fall mig. Han verkar inte ha någon större tilltro till vare sig vårt (bloggarnas) tålamod eller det faktum att vi blir lästa. Kanske inte jag, men Anna Troberg, Opassande, Oscar Swartz med flera. Han verkar heller inte helt förankrad i verkligheten. Vi är hans väljare. Skall han då inte respektera oss nog för att bemöta oss? Eller har vi bränt våra broar i och med vår polaritet? Vår ovilja att lyssna? Han tror måhända att han kommer att utsättas för samma drev som de stackars nejsägare som blev jasägare eller avstod från att rösta? Jag är inte helt säker på att jag skulle ge mig in i debatten heller, vid närmare eftertanke. Men å andra sidan tjänar jag inte enormt mycket pengar varje månad, jag har inte ansvar för ett lands regering. Hade jag haft det hade jag samlat modet och pratat med mina väljare och min befolkning. Och gjort det med rak rygg.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,,

No comments: