Showing posts with label gift. Show all posts
Showing posts with label gift. Show all posts

Wednesday, May 21, 2008

Lågvattenmärke?

Stockholm City har i morgonens upplaga en artikel om att TV-spel är giftiga! TV-spel är GIFTIGA!

Det visar sig vid genomläsning att det handlar om sladdarna till handkontrollerna och strömsladdarna. De innehåller ftalat. Så undvik att småbarnen suger på sladdarna, giftet löser nämligen bara ut sig i saliv. Så det är inte farligt att hålla i eller ta på sladdarna.

En lösning är att köpa sladdlösa handkontroller. Förvisso kostar de en slant, men å andra sidan slipper man sladdar.

Men det är inte det som är lågvattenmärket. Baserat på att det är farligt (för småbarn) att äta spelkonsollsladdar frågar Stockholm City "Är det farligt att spela?". Va?! Hur blev den frågan relevant baserad på ftalat i sladdarna? Är de dumma i huvudet?! Fråga hellre om Microsoft och Sony bör ta bort ftalat från tillverkningsprocessen, men... "farligt att spela"? Baserat på att man inte bör suga på sladdar? Om man är småbarn? Det har ju inte ens med spelen som sådana att göra. Förvisso förstår jag tänket. Jag som aldrig tar en City i vanliga fall tog en City. Och jag besökte deras hemsida (och fick veta att Å inte ingår i alfabetet), samt kommenterade.

Vad gör man inte för upplagan?

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,