Showing posts with label tillit. Show all posts
Showing posts with label tillit. Show all posts

Thursday, July 3, 2008

Jag vill inte...

...vara solidarisk med Mikael Wiehe.

I en debattartikel i DN idag skriver Mikael Wiehe:

Den framkomliga väg jag kan se är en solidarisk avgift från alla dator­innehavare som tas in av staten och fördelas bland rättighets­innehavarna av deras intresseorganisationer på ett sätt som liknar Stims och Samis nuvarande sätt att fördela pengar till kompositörer och musiker.


Ah... Ännu en TV-avgift, förstår jag. Wiehe föreslår alltså att även vi som INTE fildelar olagligt material (notera att fildelning går att genomföra även med lagliga pryttlar) skall få betala för det. Faktum är att till och med de som inte VET hur man fildelar skall få betala för det. Alla med datorer - förutsätter jag - skall alltså få betala en avgift? Underbart. Kalla mig snål, men jag vill inte betala för något jag inte har köpt. Det inkluderar herr Wiehes musik.

Det är lite som TV-avgiften. Innehav förutsätter bruk. Dra åt helvete. Jag har inte sett på TV sedan 2001 och det av en anledning: TV tar tid och äter upp de stackars hjärnceller jag har kvar, konformerar dem och spyr upp dem i mitt huvud igen som en grå gröt. Ungefär samma dilemma som nanoteknologins "grey goo". Men istället för att förutsätta att medborgarna i landet själva kan avgöra huruvida de slår på TV:n eller ej, och därför även avgör om de skall betala eller ej, så förutsätts det alltså att för att du KAN ta del av ett TV-program, så kommer du att göra det.

Det här påminner mig lite om FRA, faktiskt. Vi kan ju använda samma logik där. För att FRA KAN ta del av hela svenska befolkningens e-post så skall vi alltså lita på dem och förutsätta att de inte gör det... men vänta här nu? Staten litar ju inte ens på att jag avstår från att dirigera in TV-sändningar i min dator, TV eller annan utrustning som är kapabel att ta emot TV-sändningar, men förväntar sig alltså att jag skall lita på staten i ett sammanhang som klampar in på mina grundlagskyddade rättigheter? Hoppsan. Det tänktes det kanske inte på?

För att vara ett land där medborgarna misstänkliggörs stup i kvarten i många olika sammanhang, så tycker jag att regeringen förväntar sig lite väl mycket i utbyte. Men enligt Reinfeldt så skall vi ju hålla käften och blint lita på vår store ledare ändå, trots att vår store ledare under den här tidsperioden uppvisat synnerligen lama ledaregenskaper.

*hrumpf*

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,