Thursday, September 24, 2009

Gratiskultur!

Okej. Jag erkänner. Jag blev fascinerad av Erik Laaksos recension av ett mail han fick nyligen.(1)

Det som verkar saknas i den där mailskrivarens sinnevärld är själva baktanken med viral marknadsföring. Okej, jag vet, jag låter som Xtreme Creator nu, och jag har lite svårt att svälja en del av den attityden de har, men poängen är - och den är allmängiltig och kommer inte bara ifrån just Xtreme Creator - att baktanken med viral marknadsföring, sociala medier osv är respekt.

Det finns säkert de som har gått och grunnat på det här längre än mig. Särskilt folket på Creative Commons. Hela den idén bygger just på respekt. Jag skriver något under Creative Commons licensen. Du får lov att ta det vidare, bygga på det och göra något eget av det, så länge du respekterar mig som upphovsperson genom att ge mig cred, genom att länka tillbaka och genom att genuint visa att "ja, jag fick min idé tack vare den här personens generositet med sin tid och sin kunskap".

Poängen är - jag ger dig något som är värdefullt för dig. Du ger mig något som är värdefullt för mig. Det sista verkar saknas i brevskrivarens värld. Och det som saknas är egentligen inte ett objekt eller en förhandstitt, utan respekten för mottagaren. Lite som Laakso skriver. "Hej dumskalle".

Man vinner inget på att behandla andra människor som idioter. Man vinner allt genom att lyssna, ge och vara generös. Ja, vissa kommer att missbruka det, men de flesta kommer förmodligen att uppskatta det. Fast det bygger ju på ett annat antagande - att mottagaren respekterar givaren.



_________________
Fotnötter:
1. Via Twitter, en kanal som tar mycket tid och för det mesta sprider ganska "värdelös" information omkring sig, om man anser att samtal och diskurs är värdelöst.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , ,

No comments: