Monday, September 14, 2009

World of Warcraft = kokain?

I Nyheter24 uttalar sig Sven Rollenhagen - mannen som påstod att World of Warcraft påminner om kokain - om den "pandemi" som breder ut sig av World of Warcraftberoende spelare.

Är jämförelsen mellan kokain och Wow verkligen väsentlig?

– Det man kan säga är att väldigt många olika beroendetillstånd påminner om varandra. Att du börjar ljuga, att allt kretsar kring beroendet och abstinensen, allt sånt är generellt för alla typer av beroende. Och när det handlar om dataspelsmissbruk så finns i 99 procent av fallen WoW med i någon mån, säger Sven Rollenhagen till Nyheter24.

– Jag har tidigare arbetat med drogmissbrukare och där var min erfarenhet att kokain var den mest beroendeframkallande drogen. Den drog som på en gång fångade flest användare. Och precis så är det med WoW i dataspelsvärlden – därav jämförelsen.


Nu har han återigen uttalat sig i Nyheter24 och påstår att det har uppstått en pandemi.

Till skillnad från Rollenhagen - som enligt egen utsago inte ens spelat spelet - är jag inte fullt lika benägen att bedöma det som ett missbruk eller beroende. Istället lånar jag medierådets beteckning - problematiskt användande - och konstaterar att problematiskt användande av spel förmodligen har en underliggande orsak, som inte har med spelet att göra. Att skylla beroendet på spelet är ungefär som att skylla alkoholism på alkoholen. Visst finns det en risk att utveckla alkoholism om man dricker mycket, men ansvaret ligger till syvende och sist på den som väljer att hälla spriten i strupen.

Jag har lite svårt att argumentera klart om det här, men jag rekommenderar i vilket fall som helst medierådets undersökning från ett par år tillbaka. Den belyser problemet ur en annan vinkel.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

No comments: