Wednesday, March 4, 2009

Pär Ström och feministerna

Nu har Pär Ström - som jag beundrar för hans ställningstaganden gällande den personliga integriteten - satt sig på samma potta som han påstår att "feministerna" sitter på.

Vad kan jag säga om inlägget på Newsmill, förutom att Ström har en tendens att tillskriva oss feminister en fantastisk massa åsikter och egenskaper? Som "vi" i sin tur tydligen tillskriver män. Vi anser ju att män är djur. Eller hur? Tvärtom skulle jag vilja påstå.

Efter att ha läst Wennstams bok "En riktig våldtäktsman" är jag snarare förbannad å männens vägnar som tillåter sig att bli sedda på det viset. Där är vi iofs överens, Ström och jag. Konstigt, med tanke på att jag är feminist och alltså enligt Ström borde anse att män är djur. Dessutom bör jag tacka Larsson för hans feministiska "beställningsverk" som målar upp mannen som ett djur.

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg om Eva Lundgrens analys av Lisbeth Salander har jag inte läst millenietrilogin. Det är kanske dumt att uttala sig om man inte vet vad man egentligen diskuterar, men med det i åtanke kan jag i vilket fall som helst kommentera Ströms uttalande.


Tyvärr ligger det ett politiskt budskap under ytan som jag anser orättfärdigt och som påverkar samhällsklimatet på ett mycket negativt sätt. Det handlar om den feministiska världsuppfattningen.


Det här är ju en kategorisering och generalisering utan dess like. Vad menar Ström ÄR den feministiska världsuppfattningen? Det kommer, men först etablerar Ström att Stieg Larssons böcker stöttar den:


vrångbild av samhället som feminismen under många år (mycket framgångsrikt) kämpat för att etablera i människors sinne.


Vad är det då feminismen går ut på á la Ström?

män begår våldtäkter, genomför grovt sadistiska akter mot kvinnor eller "bara" misshandlar dem. Det är regeln. Så är män.


Och böckerna hjälper till att:


befästa den feministiska (djupt orättvisa) vulgärbilden av mannen som Det Skyldiga Könet.


Sedan går Ström vidare - utan att på något sätt själv motivera sina påståenden med mer underlag än ett maktspråk som är rent fantastiskt påstridigt - genom att påstå att Stieg Larssons hjältinna är en ikon, och att feminister hatar män. Allihop. Snacka om generalisering.


Jag har förstått att deckarsvitens huvudperson, Lisbeth Salander, blivit en ikon för feminister. Det är kanske inte så förvånande, mot bakgrund av det manshat och den grova ensidighet som kommit att prägla stora delar av den svenska feminismen.


Ge mig en källa herr Ström? Var finns manshatet och den grova ensidigheten hos den svenska feminismen? Exempel, tack! Om något så präglas många av de diskussioner JAG har läst snarare av respekt för det motsatta könet. Men vi läser väl inte samma böcker. Eller så tolkar vi dem kanske på olika sätt. Vill man bara se angrepp och oresonligt hat så fungerar hjärnan tyvärr så att man bara ser angrepp och oresonligt hat.

Huruvida Lisbeth Salander är en "ikon" eller inte har jag ingen aning om. Inte för mig. Jag vet inget om henne. Däremot vet jag att vi feminister ofta tillskrivs en massa ikoner som skall uttrycka Vad Feministerna Står För. En person - som oftare än inte - har ganska extrema åsikter eller på annat sätt kan vändas till en negativ tolkning av Vad Feminismen Är.

Till Per Ström ger jag följande lästips:
En riktig våldtäktsman - Katarina Wennstam
Porr, horor och feminister - Petra Östergren
Stiffed - Susan Faludi

Läs dem. Och kontra med minst tre böcker från 90-talet och framåt som uttrycker ett så kategoriskt och onyanserat manshat som Pär Ström verkar uppleva varje dag.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , ,

1 comment:

Bajsugglan said...

Bra skrivet Djävulskattungen!
Jag läste också den där artikeln på Newsmill och fann längre ner att det han syftade på när han menade att typ alla feminister är manshatare, var feministiskt initiativ som sjungt klagosånger om män. Det blir så tråkigt och snedvridet. Feminism handlar ju inte alls om manshat, tvärtom. Man vill ha ett jämlikt samhälle, det är det som blivit så tråkigt tycker jag. Att feminism blivit något så negativt. Bara att fortsätta upplysas de som ännu inte är det helt enkelt!
Ps, min blogg kanske inte är ett forum för diskussion direkt, men gå gärna in o läs o kommentera! jag anser den vara feminism! för jag visar att tjejer kan vara roliga (vilket ju inte alls den allmäna uppfattningen är) samt att jag vägrar begränsa mig i min humor för att jag är kvinna. Jag skriver vad jag vill, skämtar som jag vill! humor!