Sunday, September 7, 2008

Förbundsstyrelsemöte

DISCLAIMER: Det jag skriver nedan är mina egna åsikter och står inte alls för Sveroks förbundsstyrelse. Så det så.

Jag har spenderat min helg på förbundsstyrelsemötet. Jag har sovit ungefär ... 8 timmar (?) kanske på hela helgen, och jag är trött, trött, trött.

Det var många diskussionsunderlag det här mötet, och många som jag själv har skrivit, om hur förbundet uppfattas utåt och hur vi agerar utåt och mot kansliet. Jag var minst sagt orolig för hur det här skulle tas emot och uppfattas. Jag gnäller en hel jävla del, men jag har egentligen inget emot de som sitter i nuvarande styrelse. Det är bra människor som gör sitt bästa efter de förutsättningar de har. Det största problemet är konflikträdslan och "konsensuskravet". Det är farligt att ta konflikter och det är farligt att behöva förklara sina beslut. Det är dessutom farligt att inte hålla med varandra.

Jag tror nästkommande förbundsstyrelse skulle må bra av att utbildas i idéhantering och konflikthantering. Det är nämligen de största bristerna jag ser. Det och maktkoncentration med hemlighetsmakeri och intrigerande som följd. Men jag blev ju inte invald i Sveroks förbundsstyrelse för att ta hand om styrelsen, utan för att ta hand om medlemmarna. För min del har jag tänkt mest på förbundskansliet under året som har gått. De har slavat under orealistiska förväntningar och omänskligt tryck, delvis på grund av Midas. Midas har stora brister. Det stod det till och med i det beslutsunderlag jag skrev till helgens möte, och det kommer så småningom att hamna på Insidan (ett annat koncept jag har lite svårt för eftersom det delar upp informationen på sååå många olika ställen).

Midas har orsakat lidande. Det är inte bra. Midas skall fasas ut. Det jag är rädd för nu är att avbrottet i mitt engagemang inom Sverok kan vara en dålig idé. Midas måste få ett bra avslut, även om det inte haft en bra början eller ett bra liv. Det är jätteviktigt att kansliet har rätt arbetsverktyg och att deras arbetsplats inte blir lidande. Jag funderar på att skriva fler direktiv, men vem läser dem? Och var skall de finnas?

Dammit. Jag har svindåligt samvete för att jag har satt en massa stenar i rullning utan att följa upp dem.

Det är inte bra.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , ,

3 comments:

Salle said...

Intressant att höra att det finns fler än jag som funderar på hur Sverok uppfattas externt. Jag tog upp frågan på Sverok Stockholms inspirationsmöte, och det var inte många som hade någon idé alls ens om hur vi vill uppfattas, något som borde vara centralt, åtminstone för styrelsen (som jag själv sitter i).

devilkitten said...

Det kommer upp ett protokoll på insidan inom kort (hoppas jag). Där kan du hitta de diskussionsunderlag jag har lagt fram. Det finns MYCKET jag skulle vilja ändra på inom Sverok nu när jag har mer känsla för förbundet, men problemet är att jag inte har vare sig tid eller ork till att sitta kvar. Det är ett alldeles för tungt arbete att sköta när jag samtidigt har ett speldesignarbete som enligt konventionen kräver mer än bara "att vara där". Det är svårt med engagemang. Det räcker inte till mer än ett par grejer åt gången.

Wilhelm Raab said...

Jadu ... en person kan inte göra så mycket. Just nu skulle det behövas en styrelse som fokuserar på att reda ut de här problemen: soppa-under-mattan- och konlikter-är-dåligt-olika-åsikter-är-dåligt-mentatliteterna. Att det är ett problem som många vet om råder ingen tvivel om, det har jag nog med kontakt inom olika styrelser och arbetsgrupper osv i Sverok för att veta. Man maktlösheten verkar vara total, i kombination med tidsbrist och "inte mitt område".

Det värsta är att jag tror att jag varit en av orsakerna till mentaliteten som Sverok har haft sedan -03 någon gång.