Friday, September 5, 2008

Privat, personligt, provokativt?

Ventil?

Bloggen är min. Säkerhetsventil. Jag gnäller rätt mycket här. Jag gnäller rätt mycket i övrigt också, men det här är mitt offentliga gnäll. Huruvida det är bra eller dåligt vet jag inte. Förmodligen är det inte så bra.

Det har hänt fler än en gång att det jag tagit upp i min blog helt plötsligt får stå som "sanningar" eller upplevs som provokativt när jag postat här om företeelser som irriterar eller upprör på annat håll.

JAG skiljer på mina åsikter här och mina åsikter som representant för det jag engagerar mig i. Problemet är att andra inte gör det. Jag kan vara professionell i mitt bemötande av personer utan att nödvändigtvis tycka om dem. Det är en egenskap jag tillägnade mig i Finland, när jag blev mobbad på min arbetsplats och var _tvungen_ att gå till jobbet och samarbeta med människorna som aktivt motarbetade mig, kallade mig idiot och tyckte att tjejer inte hade i spelbranschen att göra. Det tar ett tag.

Så vad göra? Skriva en disclaimer: "De här åsikterna är högst privata och representerar vare sig spelbranschen, Sverok, SSK eller några andra sammanhang jag för tillfället är engagerad i"?

Hålla käften, och förlora en säkerhetsventil? Låta allt ramla ut i chunks över vänner och fästman?

Det tidigare är... tråkigt. Det senare är... riskabelt.

Intressant? nja...

3 comments:

Anonymous said...

Inte så helt enkelt... känner igen problemet. För min egen del har jag försökt att hålla en linje vad gäller mina värderingar, dvs människosyn och sån't. Sedan har åsikter om saker och ting fått styras av mer praktiska hänsyn (men alltid inom ramen för mina värderingar...)
Men som sagt - svårt...

devilkitten said...

Jo. Svårast blir det ju när man har åsikter om andras åsikter, utan att ha möjlighet att diskutera igenom dem med personen i fråga innan man häver ur sig något mer eller mindre genomtänkt.

Jag får trösta mig med att dialog är något som två personer har, inte en person på sin egen kant och en annan på en annan. Och om "folk" inte kan skilja på mina privata och mina offentliga åsikter i egenskap av något, vad det än är, så får jag väl försöka lägga in disclaimers överallt. :)

Wilhelm Raab said...

Haha... när jag mådde riktigt dåligt, och skrev av mig en del om det, fick jag "stöd" från "vänner" genom att de skälde ut mig för att det försatte min (i texterna onämnda) dåvarande flickvän i en jobbig situation. Sedan började "vänner" tycka att vi inte borde vara ihop. Det är vi inte längre. Yarr.