Wednesday, September 10, 2008

Temperance

Det är bra att ta det lugnt ibland. Sade min fästman och pussade mig på huvudet, så där snusmumrikaktigt som får det att pirra i hela mig.

Snusmumriken har förstås rätt.

Det är bra att ta det lugnt ibland, något jag är notoriskt dålig på att göra. Därför sprang jag under gårdagen rätt in i en spänningshuvudvärk som utan tvekan gjorde skäl för namnet. Den var både spännande och huvudvärkig. Resultatet blev inställd arbetsdag och inställt möte, mest för att jag inte hade kompisen Treo till hands. Kompisen Treo är nämligen det enda som verkligen hjälper mig när jag har räligt ont. Och det hade jag igår.

Idag - tack vare en förutseende snusmumrik - sitter jag på arbetet igen med vad som känns som en hjärna inlindad i bomull. Långt därinne ligger en kärna av huvudvärk som för tillfället slåss med Treon om att få komma ut och leka. Men Treo är sträng och säger "sitt still, tyst i klassen!".

Den analyserande delen av mig, hon som är skoningslös mot allt och alla, säger "duh! Du var hemma igår för att du har för mycket att göra, och du orkar inte." Snusmumriken säger "det är klart att du skall vara hemma om du mår dåligt." Problematiken - som säkerligen är uppenbar för alla, även mig - ligger så klart i att jag själv har sett till så att jag mår dåligt genom att ta på mig för mycket saker att göra och inse först efteråt att det var för mycket. Nu är inte huvudvärken ensam. Den åtföljs av snuva och rossel i halsen, så vi får väl se hur länge skeppet seglar innan det sjunker i förkylningsslem. Det där var en särdeles äcklig metafor.

För den som undrar sitter jag och uppdaterar saker just nu. Det betyder att jag inte kan jobba förrän uppdateringarna är klara.

Märks det att jag just nu lider av dåligt samvet och dåligt självförtroende? Inte? Konstigt...

Intressant?

Andra bloggare om:
, ,

No comments: