Tuesday, September 30, 2008

Future Design Days

Som ett led i "blås i ditt eget horn" blogposter så måste jag naturligtvis ta upp den här grejen.

Jag skall vara moderator för Future Design Days på ett frukostseminarium den 20 oktober. Det skall handla om speldesign och arkitektur och jag är såååå ledsen att jag inte får vara med och prata, för jag är genuint intresserad av hur vi inom branschen kan dra in nya tankar och idéer från andra discipliner för att utveckla oss. Jag vet inte om jag har pratat så mycket om det just i min blog, men jag brinner verkligen för att få in lite luft och lite eftertanke i spelbranschen. Men även om jag inte får vara med och prata själv så får jag åtminstone moderera, och det är inte så illa. Per Strömbäck tipsade om mig, vilket bara bevisar att ett stort kontaktnät är a och o i den här branschen. Och rätt nät också.

Det har jag uppenbarligen. Apropå det så är jag också numera lärare på Futuregames Academy. Än så länge har jag bara hunnit introducera mig och ge studenterna en brädspelsuppgift.


Brädspelsuppgift
Den här uppgiften handlar om att bygga brädspel utifrån ett givet tema. Att bygga spel på film borde vara bekant, och det är med största sannolikhet något ni kommer att stöta på i ert framtida yrkesverksamma liv.

Syftet med den här uppgiften är att lära er hur det är att bygga spel på beställning och med vissa ramar. Behåll det här spelet och plocka fram det då och då under årets gång för att se hur mycket ni har lärt er på vägen.

Det är också en reell uppgift - jag beställer ett spel, ni genomför på utsatt tid och inom ramarna och vi (juryn) bedömer hur det gick.

Vilka ramar har ni?
Uppgiften skall resultera i en spelbar prototyp.
Prototypen måste vara komplett och spelbar
Spelet skall ta ungefär 30 - 45 minuter att spela
Spelet skall gå att spela på 2 - 6 personer
Spelet skall ha tydligt definierade regler
Spelet skall i sin spelmekanik knyta an till filmen ni såg i tisdags
Leverabler:
Prototypen
Regler för spelet
Budget (inklusive kvitton för de inköp ni gör)


Några hjälpande ord
Tänk utifrån spelarens perspektiv. Vad skall spelaren göra?
Hur vinner man spelet?
Vad är det i spelet som skapar spänning? Slumpen? Skicklighet?
Är reglerna balanserade? Finns det fördelar eller nackdelar för någon spelare?
Skall spelet vara ett spelare mot spelare, spelare mot omgivningen, grupp mot omgivningen eller kanske grupp mot grupp?
Designa spelmoment utifrån speltid. En runda får inte ta för lång tid.
Hitta inspiration i filmen ni såg och i andra brädspel. Om ni har svårt att formulera regler, titta på hur andra spel har gjort.


Fin va? Det roliga är att de fick se "Min granne Totoro". Den är... inte så uppenbart spelbar på ytan. Men kollar man lite längre ner i filmen så hittar man ett par teman som fungerar ganska bra för enkla brädspel. Här är ett par idéer som kom till mig när jag tänkte lite:

Du är en sotboll som sprider damm och sot i övergivna hus. Tillsammans med andra damm och sotbollar så tävlar du om att sprida mest damm och sot. Den som spridit mest damm och sot när hela brädet är täckt med damm och sot har vunnit.

Du är "huvudsotboll" för en grupp sotbollar. Fly tillsammans med dina sotbollar när en ny familj flyttar in i ditt hus. Den spelare som lyckas fly med flest sotbollar intakta vinner.

Osv, osv. Kattbussen kan man också använda. Den är rolig.

Och som en sista kläm: Är du med i Sverok? Vill du förändra Sverok? Prata om det i den här tråden på Sveroks forum, eller anmäl dig till Fata Morgana-konferensen via länken eller genom att maila fatamorgana (at) sverok.se.

Näe, fan nu orkar jag inte var mer positiv idag.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,

No comments: