Tuesday, May 5, 2009

Dålig stil

Jag läste Smultrons blogpost om hur hon upplever sin utbildning på Academedia imorse och blev fly förbannad.

Det är dålig stil, men jag är långt ifrån förvånad. Den beskrivningen kunde ha anbringats på nästan vilken arbetsplats som helst som jag har jobbat på. Ja, till och med på Avalanche, som ändå hade *gasp* 15% tjejer anställda.

Det är lite paradoxalt med tanke på att jag nyligen snackade på Futuregame Academy om hur roligt det är att jobba i spelbranschen och dessutom lyssnade på två andra tjejer som sade samma sak. Problemet, poängen, grejen med det hela är förstås att man vänjer sig. Och vänjer man sig inte så blir man som Smultron säger - en bitch.

Eller varför inte en okunnig, rabiat feminist, fanboy (hur det nu gick till), inkompetent och idiotisk tjej som inte kan något. Nämnde jag att man tydligen förlorar all den erfarenhet som man tidigare fått beröm för? Ignorant sade jag kanske inte, men det ingår. Dessutom vill man censurera, klä grabbarna i kjol och ta ifrån dem deras skjutvapen.

Ja, jag rantar lite. Men som jag och en kamrat sade när vi diskuterade problemen inom spelbranschen för inte länge sedan - det är meningen att vi skall uppmuntra unga kvinnor att ge sig in i en miljö där vi helst inte ens vill spendera fem minuter själva. Hur gör vi det med gott samvete?

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,

No comments: