Tuesday, May 12, 2009

Numera...

... är det enligt GamePolitics förbjudet att spela paintball och lasertag i Tyskland. Anledningen - enligt The Local - är att både paintball och lasertag simulerar att döda. BBC har också en artikel om det.

Jag är både förvånad och bestört över hur kopplingen mellan skytte och mord görs. En sak som alltid följt mig i mitt hanterande av vapen är respekten för dem. Jag har skjutit luftgevär, paintball, lasertag, hagelgevär och lite olika gevär* och pistoler i mina dagar och genomgående för ALLA de här övningarna har varit just respekten för vapnen.

Möjligen undantaget lasertag. (Lustigt nog fick jag faktiskt en blåtira av en laserpistol en gång. Det berodde på att jag är kort, min lagkamrat var lång och jag sprang rakt in i hans pistol. Han stod bakom en hörn.)

Hur skolmassakrer skall minska genom att förbjuda att man hanterar paintballmarkörer förstår jag inte. Vem som helst som spelat soft air eller paintball vet att det gör jävligt ont att bli träffad. Och vet också att det gör lika ont på personen man skjuter på. Om något tycker jag att det borde få upp empatinnivån ett hack. "Det gör ont på mig, alltså måste det göra ont på en annan person också". Att säga att det är att träna sig på att mörda är ungefär lika relevant som att säga att det är att träna sig på att mörda när man rensar fisk.

Trygghetsivern och säkerhetsivern går lite för långt. Visst skall vi ha vettiga vapenlagar, och i allra högsta grad begränsa tillgången till både gevär och handeldvapen, men paintballmarkörer?

Jag tror en mer lyckad handlingsplan vore att dels se till så att ungarna inte kan lägga vantarna på vapen till att börja med och dels låta dem hantera vapen och förstå hur jävla farligt (och hur jävla underbart**) det är. Har man respekt för vapen så lär man sig att respektera andra i förhållande till vapen. Tror i vilket fall jag.

Kan vi säga "moralpanik", någon?

____________________
* Jag innehar en jägarexamen vilket innefattade att lära sig hantera vapen - med respekt - både på skjutbana och i skogen. Dessutom har jag en kompis som är intresserad av skytte. Han drog med oss till skjutbanan ibland.
** Vapen är... makt. Vapen är härliga att använda och att hantera. Det betyder INTE att den känslan av kontroll och makt i vilket fall jag får när jag hanterar dem, genast översätts i "nu vill jag använda min makt mot andra människor". Det är både skräckinjagande och förtjusande. Det är nämligen jag som bestämmer över ett potentiellt dödligt vapen. Inte tvärtom.


Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

No comments: