Friday, May 15, 2009

"vill man ha ett jobb så hittar man ett jobb"

Den kommentaren läste jag på Newsmill under ett inlägg om a-kassan.

Vill man ha ett jobb så hittar man ett jobb...

Jotack.

Tyvärr är det där ett påstående som inte bara inte stämmer utan även osar förakt och verklighetsfrånvändhet. I alla fall i mina ögon. Jag har människor i min närhet som söker så många arbeten de kan men ändå får blankt nej från potentiella arbetsgivare. Och det handlar inte om kvalificerade arbeten alla gånger.

Har man dessutom fått nej för 40:e gången så börjar det tära på psyket. Det är inte lätt att vara positiv och uppåt när man konstant får höra "du duger inte. Näe, du duger inte ens till att städa eller tvätta bilar. Du är av dålig kvalitet och vi vill inte ha dig. Alls."

Vill man ha ett jobb så hittar man ett jobb. Det där är vad jag kallar kvalificerat bullshit.

*morr*

No comments: