Thursday, June 14, 2007

Artikulera mera

Jag hittade en artikel till min kära syster. Som en inspiration inför tävlingen du skall gå på snart. Kick ass syrran! Intervju med Annika Sörenstam

I övrigt har veckan gått i smärtans tecken. Det är därför jag har maxat värktablettsdosen strax efter lunch varje dag och spenderat nätterna i någon slags smärtsam dimma utan att kunna sova. Det är väderomslag och huvudvärken följer som ett brev på posten.

Det är också därför jag tillåter mig att äta lite mörk choklad nu på morgonen. Oxytocin! We love it. Både jag och mitt huvud. Jag har även köpt kakaote som faktiskt är ruskigt gott, men man måste låta det stå och dra i en evighet för att få till smaken.

Gud vilken banal post det här blev... Vad skall man väga upp det med tro? Något inte fullt så egofixerat kanske. En iakttagelse om den mänskliga naturen - varför inbillar sig folk att de kan bryta mot regler, bli ertappade på bar gärning och ändå inte råka ut för konsekvenserna? För ett par dagar sedan iakttog jag hur en man som parkerat på en handikappsplats utan tillstånd fick böter. Han rusade (!) ut på parkeringen och påstod att han måste stå där för att han sytt foten med sju stygn. Hmm... Parkeringsvakten kontrade med att man måste ha handikappstillstånd för att stå på den platsen. Mannen med stygnen hävdade att han var handikappad. "Men du har ju inget tillstånd synligt?" "Näe, men jag har sytt sju stygn i foten!" Vad är logiken? Mannen hade inte följt reglerna och fick således sota för det, men tjafsade ändå emot. Jag fattar inte folks inställning. Har du gjort fel skall du väl för fasen betala för det? Jag tvivlar på att det är många som parkerar på otillåtna parkeringar UTAN att vara medvetna om att de bryter mot reglerna. Likaså blev jag lite putt på ett par poliser som för ett par år sedan stoppade mig när jag inte hade cykellyset på. Jag hade slut på batterier, men jag var inte medveten om det. De stoppade mig och påpekade att jag cyklade utan lyse. "Okej" sade jag. "Ge mig böter, för jag har inga nya batterier att stoppa i lyset." "Näe, vi tänkte bara påpeka det att du inte har lyse." "Men det är ju inte tillåtet att cykla utan lyse, då skall jag väl få böter? Annars är det väl ingen idé att stoppa mig?". Poliserna blev lätt perplexa och påpekade att jag var den första person de träffat på som INTE försökt prata bort böterna. Det är fanimej tragiskt. Och än mer tragiskt är att polisen stoppar en utan avsikt att botlägga. Jag är fortfarande arg på dem för att de inte gav mig en bot... Nåväl. Jag betalade genom att gå hem istället. Lyckligtvis var det inte så långt, och det fanns en nattöppen mack på vägen som jag handlade batterier på.

Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med den här tiraden, men jag är orolig för ett samhälle där man blattant kan bryta mot reglerna utan att det följs upp. Det är därför domen i fildelarmålet är både bra och dålig. Bra därför att 80 dagsböter är ett kännbart straff och dåligt för att filer måste kopplas till en person för att personen skall fällas. Sedan kan man tycka vad man vill om själva lagstiftningen, men jag är av åsikten att om den finns skall den följas. I alla fall av mig. Men jag verkar vara ganska ensam i mina moraliska betänkligheter.

No comments: