Friday, June 22, 2007

Svårigheten i att hitta en titel

Jag har alltid så svårt att skriva bloggar på grund av titeln. Det tar evigheter innan min energidrycksstinna hjärna lyckas komma fram till något bra. Därav dagens titel.

Jag slutade på Terraplay igår, och börjar på Avalanche på måndag. Däremellan har jag tre dagar ledigt. Idag inkluderat. Och idag har gått åt till att cykla till ICA i Alby, pyssla och äta färskpotatis och sill.

Cykelfärden hem var intressant. Jag köpte nämligen en sexkilos vattenmelon. Som inte fick plats i cykelkorgen. Följdaktligen fick den åka pakethållare hela vägen hem, fastsurrad med min cykelvajer som visade sig vara perfekt för dylika upptåg. Lagom stadig för att hålla fast melonen och tillräckligt lång för att räcka ett par varv runt den jättelika gröna kulan. Men jag skall försöka undvika att köpa vattenmelon i Alby i fortsättningen. Det blev tillsammans med resten av maten tämligen tungt att cykla med den packningen. Det var nog mellan 8 - 10 kilo mat på cykeln på vägen hem. I korgen hade jag också filmen King Arthur och The Life Aquatic.

King Arthur var bättre än jag trodde. Och Ioan Gruffud kan agera bara han slipper låtsas vara amerikanare. Så länge man bortser från patriotismen var den som sagt var ganska bra, filmen. Och förvånansvärt bra var även Earthsea, men det var väl för att jag hade förutsatt att den skulle suga hårt. Det gjorde den inte. Men det är ju knappast associerat med Le Guins böcker om Övärlden mer än i förbigående. Och jag har fortfarande tonårens Ged inetsad i hjärnan. Han är en senig man med tre grova parallella ärr på högra kinden, lysande blå ögon och axellångt, rakt svart hår. Han är ganska mörk i hyn, har en rak näsa och smal mun. Det hade inte miniseriens Ged.

Nåväl. Jag har fått en idé till ett "smycke" också. Jag skall göra en mössa av rocaillespärlor. Och en halsduk. Kanske blir ett par vantar också, men det känns liiite obekvämt och ganska meningslöst.

Ikväll väntar Pans Labyrint på mig, och kanske en skräckfilm.

Glad Midsommar.

No comments: