Monday, June 11, 2007

The Witcher och lite kommentarer om speldesign...

Artikeln om The Witcher i SvD leder till lite intressanta kommentarer. Framförallt är det en person som påstår att världen KAN delas upp i gott och ont, svart och vitt...

Det stämmer ju inte riktigt. Vad som är gott från ett perspektiv är ondska från ett annat. Det finns så många nyanser av grått ute i världen att det är svårt att se att något skulle vara ren godhet och något annat ren ondska.

Jag tycker iofs det mest roande med artikeln var att det tog ett år för speldesignern att komma fram till att det är de svåra valen och inte monsterboffande och samlargalenskap som gör att rollspelare väljer att berätta historier tillsammans... Strålande slutsats. Och att det bara tog ett år för mannen i fråga att komma fram till det är ju rent fantastiskt... Många i branschen fattar fortfarande inte att det är så det ligger till. Oh well, jag skall inte utgjuta mig över branschens ondska(!) och brist på insikt. Jag skall ju glatt ställa mig i leden i början på Juli och även jag tillverka tanklös underhållning. Men om jag har något att säga till om, och det har jag, så kommer den tanklösa underhållningen att präglas av tänkvärdheter längs vägen. Jag hoppas det i vilket fall som helst. Tills dess skall jag låta min kreativitet välla ut i mitt Götterdämmerung. Men NU är det dags att peta näsan, dricka kaffe och fundera på varför jag inte kan få semester de sista två veckorna på min uppsägningstid. Antagligen har jag mycket viktigt att göra. Synd bara att ingen har berättat vad det är.

No comments: