Saturday, June 6, 2009

Jag röstar på Fi!

Jag röstar på Fi av den enkla anledningen att jag tror Gudrun Schyman behövs nere i Bryssel. Jag håller inte med henne om alla hennes åsikter, men av en lista på politiker som jag är tämligen likgiltig inför i övrigt, så står Gudrun Schyman ut som en person med både integritet och skinn på näsan. Allvarligt talat lutade jag mot Marit Paulsen ett tag också, men Schymans inlägg i integritetsdebatten på SvDs brännpunkt häromdagen.

Integritet handlar inte bara om rätt till kommunikation, det handlar också om rätten att slippa utsättas för sexism, rasism, homofobi och brott. Först då har vi ett liv både fritt från våld och hot och också friheten att kunna kommunicera utan repressalier.

Vi ska aldrig tveka om människors grundläggande rätt att röra sig fritt, ladda ner fritt, få vara anonyma och få vara fria från övervakning. Vår kommunikation ska inte lagras. Där är många partier överens, även FI. Man talar helt riktigt om att de som anklagas för brott ska få en rättvis rättegång.

Men man talar sällan om hur vi hanterar anonyma hot och brott på nätet, när polis och rättsväsende inte har verktygen. Otaliga anmälningar görs, men det leder, med få undantag, till förundersökning, åtal och än mindre till fällande domar.


Den här inställningen är precis det jag väntat på att Piratpartiet skall ta upp, men nej, att få sprida information fritt - oavsett vilken information det handlar om - har jag fått intrycket är mycket viktigare än att skydda den enskilda individen från övergrepp.

Jag har nyligen läst en bok som heter The Future of Reputation skriven av Daniel J. Solove, som tar upp just de här frågorna. Den börjar bli gammal, den är från 2007, men den ställer viktiga frågor som jag själv funderat över och som Schyman klockar in fullständigt med ovanstående citat från SvD.

Hur skyddas den enskilda ifrån smutskastningskampanjer på nätet till exempel? Hur skyddas vi från ett samhälle där vi inte vet och inte kan få översikt över hur vi presenteras i ett medie som är så stort att det inte GÅR att få en överblick? Och varför är det så viktigt att kunna få snacka skit om folk, sprida rykten och bara bete sig korkat i allmänhet mot andra människor i ett medie som avskärmar och dehumaniserar mottagare och avsändare genom bristen på kontakt och bristen på ansvar?

Det är en sak när jag själv lägger upp information - som exempelvis på den här bloggen eller på min sida på Facebook - men när andra lägger upp information om mig, som jag kanske inte ens känner till - vad händer då?

Vilket är priset vi måste betala för ett helt "fritt" internet, där yttrandefriheten hålls som den högsta principen och där den personliga integriteten får lov att kränkas, så länge det inte är ett storföretag eller staten som gör det?

Jag tror inte Schyman har ett svar på det, men jag tror att hon TÄNKER på det, vilket är mer än vad jag sett PP göra.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,

No comments: