Monday, June 1, 2009

Som den hardcore gamer och pärlpysslare jag är...

...så kan jag bara konstatera att Hanna Fahl slår huvudet på spiken när hon konstaterar att kvinnor fortfarande är en mysko målgrupp.

Tanken är alltså att skapa den perfekta produkten för en tjej. Vad vill tjejer ha? Rosa. Glitter. BMI-räknare och bantningshjälp. Smala och perfekt anorektiska förebilder.

Nja.

Det värsta med kvinnoprodukterna är när de framställs som en jämställdhetsrevolution. Som ni tjejer har längtat efter att få det vi män haft sedan vi uppfann hjulet utanför grottan! Äntligen finns marknadsanalysverktygen som gör ett rosa hjul möjligt! Herregud. Som om vi inte läst X-Men sedan urminnes tider. Och det går jättebra att köra mans-Volvo, det är bara att ställa handväskan i det där extrautrymmet för kuken.


I concur.

Den största bristen med teknikprylar och serier är att de förutsätts vara för en viss målgrupp (läs män) och bara därför kan de inte tilltala kvinnor. De är ju inte glittriga.

Men poängen är att det finns något i exempelvis X-Men som kan tilltala vem som helst. Som Ororo Munroe som var min stora hjältinna när jag var liten. Storm för er som inte har läst serien. Jag följde med hänryckning Wolverine i den av Barry Windsor-Smith elegant tecknade Weapon X, en av de bästa origins-serierna någonsin skapade.

Det som drog mest med X-Men var inte de gula spandexkostymerna utan utanförskapet och förföljelserna. Något Bryan Singer förstod och utnyttjade till fullo i de två första X-Men-filmerna. Det är DET som är X-Men. Men nu springer jag iväg på helt outforskade vägar. Dags att jobba igen.

No comments: