Monday, June 1, 2009

Pearlyhead

Eftersom - och det är med stor sorg jag säger det - Perlehuset skall lägga ner sin försäljning i Stockholm (och vad jag förstod överhuvudtaget) så har jag varit där ett par gånger de senaste veckorna och köpt på mig pärlor av olika slag.

Jag har också köpt sådant som jag i normala fall inte hade inhandlat. Som pärldjur, till exempel. Från La Boite á Perles. Instruktionerna var på franska, men det gick ändå.

Så nu har jag gjort mitt första egna mönster. Lite baserat på Porco Pinko. En dödskalle!



Döskallemönstret. Det går åt något gram med vita rocailles, och ännu färre svarta. Ungefär en meter 0.3 mässingstråd per huvud. Börja på mitten av tråden.





Så där ser det färdiga resultatet ut. Dessa två dödskallar blev ett par örhängen. Med attityd. Men jag funderar på om jag kan göra dem lite "sötare" och lite mer mexicanskinfluerade á la Day of the Dead.

Memento Mori. Minns att du skall dö.

3 comments:

meta said...

Dösöta!

Är det OK att sno mönstret från dig eller vill du ha det för dig själv? (Jag har pärlglada barn i min närhet.)

/meta

devilkitten said...

Sno på. Det är Open Source :)

meta said...

Suveränt! :D