Sunday, April 22, 2007

Kinesisk filmtragedi...

Såg precis på "The Promise (Wu Ji)" av Chen Kaige, samma man som har regisserat ett par av mina absoluta favoritfilmer, bland annat Kejsaren och Mördaren och Farväl Min Konkubin.

Nu har han gjort en totalt fantastisk Wu Xia film med tonvis av tragedi. Men den är så vacker att man mitt i all förtvivlan önskar att man faktiskt kunde råka ut för något så omvälvande som olycklig kärlek på kinesiska. Det är ju SÅ vackert!

Jag skall inte påstå att jag förstår all symbolik som förekommer, men det är utan tvekan en majestätisk film jag har sett på. Helt otrolig.

Men istället för att sitta här och önska att hela mitt liv var en tragedi med körsbärsblommor och snö och vackra asiatiska män i röda rustningar så skall jag försöka få klart lite annat jobb jag måste göra. Handelsvägar på 1700-talet. En recension för Gloom expansionen, en artikel om känslor i spel, en artikel om hästar. För mycket tid och för lite att göra har aldrig varit ett problem...

No comments: