Sunday, April 6, 2008

"Men speldesigner? Varför det?"

Det händer ofta att jag måste motivera mitt val av yrke. Mer ofta än man kanske kan tänka sig. Ibland måste jag dessutom ta mig i kragen och tänka på varför jag har valt den här krokiga banan själv. Under åtta år har jag varit med om två konkurser, tre månaders arbetslöshet, en flytt till Göteborg, ett arbete som gymnasielärare (*ryser* jag skall inte lära ut saker till folk som inte är intresserade av att lära sig något), en flytt till Finland och Helsinki som resulterade i två års exil ifrån Sverige, en flytt till Stockholm och ett arbete som content manager som jag heller inte trivdes med så där jättemycket, samt därifrån en lönesänkning på närmare 6000:- för att få jobba med mitt utvalda yrke på Avalanche.

Varför?

Jo. Jag har en dröm. Och det låter pretentiöst, men jag har faktiskt en dröm. En vision, kanske, en mening med livet. Vilket låter än mer pretentiöst. men det jag avser att göra med mitt liv är att förmedla berättelser. Ja, jag vet, spelbranschen är kanske inte det bästa mediet att ägna sig åt om man vill satsa på kvalitetsmässiga stories, men det är de facto det media som når flest personer. Ergo - datorspel. Jag jobbar förvisso på berättandet även på andra håll. Jag skriver mycket till konvent och rollspel. Jag försöker förmedla mina åsikter om andras berättelser via min bokblog. Och jag har väl mer och mer insett att jag kanske bör ta lite time-out och skriva något själv, så småningom.

Men i alla fall. Förr eller senare - har jag gett mig fan på - så KOMMER det att efterfrågas bra spel med djupa stories, inte bara de melodramatiska hafsverk som idag berikar (eller författigar - det ämnet är en blogpost i sig självt) datorspelsvärlden. Vi måste kunna bli lika bra på att berätta som vi är på att skapa fysikmotorer och game mechanics. Och den dagen det händer är jag där. Den dagen då revolutionen kommer, kommer jag att vara med. Kanske till och med gå i bräschen. Vilket lät än mer pretto.

Så därför.

Jag vill berätta en historia. På alla sätt jag kan. Jag vill att du som deltar i den ryser av välbehag, förundras, ser något nytt och förändras av det.

Intressant?
Nja, kanske...

Andra bloggare om:
, , ,

1 comment:

AstroTurf said...

Jag längtar efter dina spel :-)