Wednesday, April 2, 2008

Sömnstörd och nätaprillifikation

Övertid igår och inte mycket sömn inatt. Dessutom har min mobils batterier lagt av för dagen.

Kort sagt: elände.

Jag funderar faktiskt på om jag skall drista mig till att uppsöka en sömnexpert för att se om det går att göra något åt mina sömnproblem.

Enligt Jan Hedbert (usprungsartikel finns i GP idag) så är unga killar ännu en riskgrupp. De sitter för länge framför datorn och sover i konstiga intervaller. Det är väl i och för sig inget nytt. Det som däremot ÄR nytt är att forskarna inte kan hjälpa de här unga männen, eftersom deras mat- och sovklocka har gått åt skogen. Tänk om man kunde vara som Skalman? Det hade inte varit helt fel ibland. Så länge man kunde snooza både mat och sov. Ifall man har något annat intressant för sig. Exempelvis som att sitta framför datorn.

Man kan ju misstänka att det är det de här personerna ägnat sig åt. Hedberg konstaterar vidare att sömnstörningar leder till elände, och det kan jag ju skriva upp på. Jag mår riktigt, riktigt kasst för tillfället, beroende på att min annars så väl invanda och rutinerade dygnsrytm har börjat dansa cha-cha med mig. Jag vaknar fortfarande klockan fem, men jag somnar inte förrän vid 11- 12-tiden på kvällen.

Ytterligare (samma) artiklar i DN och SvD, men vad gör man inte för Twingly?

Det som dock gladde mig ganska mycket igår var de många och framförallt intelligenta aprilskämt som florerade i den internetta världen. Roligast var Webhallens "Sid Meier's KiNA", ett Sim-Kina som bland annat hade featuren "Co-op läge för upp till en spelare offline". Roligt, roligt! Systembolaget tänkte starta båtkryssningar och DN rapporterade att Hammarbybacken skulle glasas in. Skistar kontrade!

Säkert att rapportera om det här nu, kan man tycka, men jag hade faktiskt inte tid igår.

1 comment:

Nina said...

1:a apil är min absoluta favoritdag på internet :) Gmail Custom Time var min favorit... Snyggt, lagom seriöst och inte helt otänkbart. http://mail.google.com/mail/help/customtime/index.html