Wednesday, April 23, 2008

Konsten att recensera

Det har, med förlov sagt, blivit ett (inte jävla, kanske, men mindre?) hallå på rollspel.nus Fenixforum om recensionen jag skrev om CthulhuTech. Inte helt oväntat kanske. Jag var rätt hård mot de stackars liven.

Frågan är då hur jag med gott samvete hade kunnat lämna ifrån mig en halvljummen recension som jag inte menar? Svaret är naturligtvis att det kan jag inte. Nåväl. Nu är jag inte särskilt upprörd över hur de tolkat mitt skrivande, det är helt upp till dem att tolka det som de vill. Det som däremot blir pinsamt uppenbart är hur man kommunicerar - och hur man misslyckas med det.

Jag försöker alltid att vara rättvis i mina recensioner - utifrån min kompetens, och min smak. Det är naturligtvis där det brister. Smak. Åsikter. De får man helst inte ha, men man skall ändå ha dem. När jag tittar tillbaka på de recensioner jag har gjort upptäcker jag att de med ett fåtal undantag är ganska positivt inställda, eller tämligen neutrala.

Nu när jag då recenserat CthulhuTech, och varit genomgående negativ emot det (och dessutom haft mage att påstå att det finns ett bättre sätt att göra det på!!! Jag skrev "gör om - gör rätt"! *gasp*. Nu är det så att jag som speldesigner faktiskt kan komma att tänka på åtminstone tre sätt på rak arm. Inget utav dem inbegriper ett öppet krig, som jag tycker att det gått inflation i bland rollspel.), så blir det liv i luckan. Varför det, kan man undra? Ingen av de som läst recensionen verkar ha läst spelet. Det är också så att en del av dem inte ens har läst recensionen. Men likaväl tycker de en hel del om det som skrivs. Framförallt tycker de om mig som skribent. Nu kom det inte fram något konkret. I de trådar där de diskuterar mig (notera att de diskuterar mig och inte min recension i många fall) så finns det ingen som skriver "så här kan du förbättra dina recensioner och det tycker jag på grund av att..." utan snarare "hon borde inte få recensera!". Nähä. Varför inte det då? För att jag råkade tycka att Tech gjorde våld på Cthulhu? Och för att det dessutom var illa skrivet? En dålig adaption. En käs setting. Men det framgick tydligen inte i det jag skrev. Eller så valde opponenten som opponerar sig att inte se det jag skrev, utan att tolka in det han tyckte att jag skrev i recensionen.

Vill jag inte ha ett jävla holabaloo i och med nästa nummer kanske jag bör låta bli att tycka något alls, men det kan jag ju inte. Jag måste ju tycka saker. Annars kan jag låta bli att recensera.

Jag skrev svar på tal på forumet, men tog bort det. Jag skriver det här istället för att väcka en död tråd.

Till alla diskutanter (ett nytt begrepp! Ett nytt ord!) på rollspel.nus forum som diskuterat min recension av CthulhuTech, således:
Det är sannerligen intressant att läsa hur ******** tolkar min acceptans av fenomenet CthulhuTech (och även om min rabiata fanboyism, som jag inte alls känner igen, men det är förmodligen svårt att övertyga om motsatsen.)

Jag vill påstå att det är ett kategoriskt uttalande om något som förhåller sig väldigt flytande. Cthulhu kan visst vara bra i andra sammanhang än de rent Lovecraftianska. Det här var bara inte ett av dem.

Jag står fortfarande för min recension, eftersom jag ännu inte läst något som påverkat mina åsikter om spelet. Ge mig konkreta exempel på varför det är bra att köra mechastrider i Cthulhukontext, så kanske.

Däremot håller jag med de som påstår att sifferbetyget blev knas. Det BLEV knas och det beror på definitionerna på betygen. Jag hade jättesvårt att sätta ett "rättvist" betyg med utgångspunkt i dem och i vad jag hade läst i rollspelet. Spelmekaniken är nämligen riktigt bra, och reglerna är klara och koncisa om än lätt ostrukturerade. Jag håller trots det inte med ******** om att jag underminerar betygssystemet (självklart inte, det vore kanske lite underligt eftersom jag inte vet HUR ******** anser att jag underminerar betygssystemet). Betygen är (i min tolkning) ett sätt att kort ge en uppfattning om vad jag tycker om spelet.Jag försöker också att vara så konsekvent jag kan i mitt betygsättande. Jag läser ofta om gamla recensioner för att se vad jag har satt tidigare och utgår ifrån det när jag sätter betyg på nya produkter. För att verkligen få insikt i varför de siffrorna blir som de blir så är det bäst att läsa recensionen.

I övrigt tackar jag för uppmärksamheten. Det är alltid trevligt att få feedback på det man gör, även om det i det här fallet har varit lite svårt att plocka konkreta förslag på hur jag kan förbättra mig. (Det finns ett par vettiga inlägg om just sifferbetygen.)

Därmed sätter jag punkt för mitt åsiktsframförande i just den här frågan. Jag tänker dock fortsätta följa den med intresse. Jag vill också påpeka att jag ännu så länge inte tagit illa vid mig av era åsikter. Ni är självklart välkomna att tycka vad ni vill om det jag skriver, och precis som någon påpekade någonstans så har jag genom mitt deltagande i Fenix valt att låta mina texter bli analyserade av läsare.


Tack för övrigt till Tove och Anders som ger mig fortsatt förtroende att recensera rollspel och annat i Fenix, trots läsarstormen. De anser fortfarande att jag gör ett bra jobb, och så länge de gör det tänker jag inte sluta.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , , ,

3 comments:

Hans Persson said...

Det är alltid svårt när man ska recensera något som har väldigt motsägande sidor. Nu har jag inte din recension framför mig, men jag kan inte minnas att du hade några större invändningar mot spelet i sig utan att dina klagomål hade att göra med att miljökombinationen Cthulhu<->mechar inte fungerade.

Jag har inte läst spelet och de eventuella motiveringarna som ges till den kombinationen, men utifrån min erfarenhet av Cthulhu hittills (hyfsat stor, om än inte enorm) och mechar (begränsad) så känns det inte som någon uppenbar koppling.

Nu beror det naturligtvis på vad man tycker är det väsentliga med ett rollspel: spelet eller miljön (om vi för ett ögonblick bortser från att det är ännu bättre om helheten är bra). Om man håller på spelet så kan man invända mot din betygsättning, men samtidigt motiverar du faktiskt i texten varför den ser ut som den gör. Håller man på miljön så finns inget att invända.

Oavsett vilket så får man vara rätt gnällig för att klaga; du har faktiskt berättat varför du resonerar som du gör. Med tanke på att spelskaparna valt att använda Cthulhu-myten och döpa spelet som de gör så känns det rimligt att också kräva att de ska hålla sig någorlunda inom ramarna för Cthulhu-myten.

Rent generellt är det här ett intressant problem. Jag skriver en hel del bokrecensioner och stöter regelbundet på böcker som är spännande men taffligt skrivna eller väldigt poetiska men har hål i handlingen stora nog för en battlemech. Eftersom olika personer är olika känsliga för olika sorters problem så är det väldigt svårt att basera ett rättvisande omdöme på något annat än mina egna reaktioner inför boken och sedan vara noggrann med att redovisa varför jag tycker som jag gör: precis som du faktiskt gjorde i din text.

devilkitten said...

Tack för stödet. Jag vill också påpeka med den här kommentaren att jag absolut inte ber om ursäkt för vad jag tycker i samband med CthulhuTech. Det ÄR ett käst spel och jag tycker att jag har gjort ett bra jobb i samband med min recension, annars hade jag aldrig valt att skicka in den.

Du har rätt, det är ett dilemma, speciellt när man drabbas av erbarmligt dåliga produkter. Problemet är att i speltidningar överhuvudtaget så är det svårt att hamna på en "bra" nivå. Till och med kassa grejer får bra betyg. Det är kankse dags att vikta om systemen lite.

Hans Persson said...

En erbarmligt dålig produkt är mycket lättare att hantera än en som både har starka goda sidor och starka svagheter. När något är helkass kan man avråda från det helt. När jag bloggar om böcker har jag visserligen föresatt mig att skriva något om allt jag läser, men tidigare när jag skrivit om böcker i tidningar har jag helt enkelt låtit bli att skriva om böcker som varit riktigt dåliga. Om det finns ett begränsat utrymme tycker jag att det är vettigast att använda det för att rekommendera saker som är bra istället för att klanka ner på saker som är dåliga. Ett undantag kan vara om en normalt sett bra författare råkar släppa en dålig bok; då kan det vara befogat med en varning.

Jag har hört liknande kommentarer från flera håll på sistone om tidskrifter som har amatörer som recensenter, att det lätt blir att saker får positivare omdömen än vad som kanske är motiverat eftersom man som skribent (medvetet eller omedvetet) känner sig smickrad av att alls få möjligheten att tycka till. Det är möjligt att det ligger något i det, men för egen del tycker jag att det är ett försumbart problem. Sifferbetygen i recensioner intresserar mig inte speciellt mycket. Det jag är intresserad av är att få en inblick i hur spelet fungerar i grova drag, hur komponenterna är producerade, om handlingen i boken hänger ihop och annat sådant. Det mesta jag är intresserad av att få veta från en recension kan jag utläsa oavsett om det är en positiv eller negativ recension, och det spelar rätt liten roll om recensenten har samma smak som jag eller helt motsatt. Det viktiga är att recensenten anstränger sig att inte bara tycka utan att motivera sitt tyckande.