Tuesday, May 22, 2007

Cornelis-skulpturen

Det har bloggats lite om Cornelis. Eller snarare om statyn som föreställer Cornelis och som invigs på onsdag. Artikeln i DN ger en ganska god beskrivning av hur den ser ut och vad den är gjord av, men innan jag lämnar ett omdöme, som så många andra har gjort, vill jag se den i verkligheten. Den verkar i vilket fall ha ett mycket speciellt uttryck, och det är i mitt tycke inte alls fel.

Konst är konstigt. Den upprör och skapar konflikter, men ytterst så påverkar den oss, och i min mening är det precis det som är syftet. Jag säger som jag alltid säger i sådana här sammanhang: gör det bättre själv då?

Skall man vara kritisk, oavsett om det gäller positiv eller negativ kritik, så måste man även vara konstruktiv. Om jag skall kommentera på något, oavsett om det är ett speldesigndokument, en staty eller en hemsida, så motiverar jag mig. Hoppas jag. Om jag inte motiverar mig på något sätt så har jag ju inte givit kritik, utan bara uttryckt en åsikt utan någon som helst grund än mitt eget subjektiva tyckande, och det kan man knappast fästa något större värde vid. Åtminstone inte utanför ens eget huvud. Och skall man vara vokal i ett bloggsammanhang så är motivation viktigt. Varför skulle man annars överhuvudtaget vara värd att lyssna på? Kan jag motivera en åsikt på ett sådant sätt att någon förstår varför jag tycker som jag tycker, så kan han eller hon också ta in den åsikten, förstå varifrån jag har fått tänket jag har och kanske, kanske, ändra sin egen åsikt. Eller motargumentera och få mig att ändra min.

Men konst är i högsta grad subjektiv, inte bara ifrån ett konstnärsperspektiv utan även från ett personligt perspektiv. Hmm.. Jag undrar vart jag var på väg med hela den här tiraden?

Jag har i vilket fall som helst lyssnat på Rufus nu, och jag älskar Tiergarten. Och jag har skickat konceptet till White Wolf/ CCP. Jag är lite nervös för idag måste jag också ge ett svar till Avalanche. Jag är tveksam på många plan, förutom det kreativa. Jag måste få lov att bygga saker. Annars dör jag.

Vilket påminner mig om att jag skall återvända till mitt arbete och bygga färdigt den developerzonen jag påbörjade igår.

No comments: