Thursday, May 31, 2007

Såpoperor och konferenser

Jag sitter och glor på Kindred - The Embraced som är ekvivalent till en såpopera. Men med vampyrer och baserat på World of Darkness och Vampire. Mycket såpigt. Mycket käääärlek och relationsproblem. Det är trösterikt att inse att även fiktiva vampyrer har fnurror på trådarna.

Jag har skrivit överlämningsdokument och fixat och donat hela dagen, och det är klart nu. Men det är naturligtvis inte _klart_ eftersom jag har en känsla av att folket på kontoret kommer att suga all möjlig must ur mig för att få ut så mycket som det bara går av mig. Jag undrar om de har fattat hur mycket jag har gjort egentligen? Det verkar inte så. Allt är så flytande i deras värld. "ja, men är det inte de och de som gör det?" "Eh, nej, det är jag som har fixat med det hela tiden." "Jaha... Men vem gör det där då?" "Det är jag." "Eh, okej..."

Det ifrågasätts dessutom mycket runtomkring utvecklarna som utvecklar för oss. Det är som att de förväntar sig att vi har haft _makt_ jag och Sara. Men vi hade inget att sätta emot utvecklarna. Vi betalade dem inget, och vi hade inga bra kanaler för dem att använda, så det enda vi kunde göra var att be. Vi kunde vare sig säga "ingen betalning" eller "då får ni inte vara med", eftersom det inte var så lockande att delta från första början. Och så förväntar de små liven sig att vi skall få resultat... Hå hum. Och inom företaget var det samma grej som gällde. Vi kunde inte påverka utvecklingen av features i någon större grad. Att vara content manager är som att valla kattungar. Utan kattmynta. På ett stort fält. Ibland kanske de går dit man vill, men då beror det mer på deras egen vilja.

Och att bygga community var heller inte så lätt med tanke på att jag inte har haft någon budget och att alla features varit knutna till kundprojekt. Det är ansvar utan befogenheter. Rakt igenom.

Imorgon skall jag åka på konferens med Avalanche. Vi får väl se hur det går. Känns lite mysko att dyka upp där utan några som helst kontakter att ta till. Förhoppningsvis vet reiseleitern om att jag skall med. Annars får jag väl åka hem igen. Jag är ledig från jobbet, och skall jag vara helt ärlig önskar jag att jag slapp göra något överhuvudtaget imorgon, men jag lovade NIna och hon ville ha med mig, så...Nåväl, det blir säkert kul.

I helgen blir det SSK-möte, på måndag är det nätverksträff i SuperMarit, på onsdag är det nationaldagen och på torsdag eller fredag skall jag ut och röja med Rikard. Fast röja är väl fel ord för en fika, misstänker jag. Skall maila Bea och Jenny också, och se till så att jag äntligen, äntligen får träffa Ebba.

Men nu är det sängen som gäller.

No comments: