Thursday, June 19, 2008

Nu är jag misstänkt för brott...

... och du med. Det är i alla fall det som blir den känslomässiga följden av FRA-lagen för min del.

De som har följt tidningarna vet att FRA-lagen har röstats igenom. Redan igår blev lagen återremitterad och klädd i nytt omslagspapper, men fler kontrollinstanser gör knappast realiteten bakom lagen bättre. Istället handlar det om ytterligare instanser där människor har möjlighet att lyssna på vad jag, du, dina vänner och föräldrar pratar med varandra om. Det kanske inte händer nu, kanske inte om fem eller tio år, men det kan hända, och bara den risken gör mig kallsvettig. Anna Troberg (tidigare känd som Rosetta Sten)har bloggat på precis samma ämne.

Det finns två personer som har stått emot. Camilla Lindberg, som röstade nej och Birgitta Ohlsson som avstod. De manliga männen som innan röstningen varit vokala och brett ut sig om hur de våndats - de vek sig, eller kvittade ut sig alternativt blev utkvittade - uppgifterna går isär.

Det här innebär rent känslomässigt för mig att jag har en regering som inte litar på sina medborgare, men som kräver att vi medborgare skall lita på vår regering. För all framtid.

Efter gårdagens debacle kan jag konstatera att allt förtroende jag haft för våra förtroendevalda (med två undantag) har tagit vägen ut genom fönstret på 20:e våningen och nu ligger stendött på trottoaren i en kladdig hög.

Neo sammanfattar känslan på ett bra sätt, även om jag inte riktigt tror på Peter Wennblads analys om att opinionsmätningarna inte kommer att påverkas. Han säger att det politiska minnet är kort. Det kanske är sant. Långt ifrån alla är medvetna om vad lagen innebär, eller ens att den finns.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

Utmärkt att FRA-lagen röstades igenom!

Reaktionen har varit fullkomligt hysterisk.

Det är ett vitalt säkerhetsintresse för Sverige att vi har koll på datatrafiken som går genom svenska kablar. Där kommer det mesta från det osäkra Ryssland.

Fatta fehelvete att FRA har ANNAT för sig än att spionera på erat barnporrsamlande eller vafaan det nu är som är så viktigt att hålla hemligt.

Den "folkliga" mentaliteten ser man förresten ytterligare prov på här:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=679985&page=8

Populärt värre, som vi ser. Över 14 000 anonyma responser. Vilken jävla härlig frihet.

Det är "integriteten" det!

ÄH.

- Peter Ingestad, Solna

Hans Persson said...

Det finns två personer som har stått emot.

Om vi bortser från sossarna som bara är emot för att det är borgarna som är för så finns det faktiskt även två hela partier som är mot: vänsterpartiet och miljöpartiet. De har konstant stått upp för individens rätt till privatliv. Det svider i många liberaler att se denna kontrast till det borgerliga sveket, men det förminskar inte det faktum att det faktiskt finns motståndare till den här stasilagen. De var bara inte tillräckligt många.

devilkitten said...

@ Kraxpelax

Dina argument är inte särskilt övertygande, och det har övriga förespråkares heller varit.

Det jag och andra med mig reagerar emot är att FRA KAN missbruka sitt förtroende, och att FRA i och med det här automatiskt får tillgång till all kabelbunden trafik.

I övrigt skulle jag uppskatta en lite mer sansad ton, annars kan du räkna med att jag tar bort dina kommentarer.

@ Hans
Jo, jag vet. Och det är just det sveket som jag pratar om. Ibland blir man lite hemmablind, så tack för nyanseringen.

Hans Persson said...

Det finns ingen Peter Ingestad vare sig i Solna eller någon annanstans enligt eniro.se. Däremot har jag sett den där kommentaren sprinklad över flera bloggar som varit kritiska mot FRA-lagen, väldigt snarlikt eller rent av identiskt formulerat.