Friday, December 21, 2007

Svenska Akademien

Horace Engdahl är rätt kul ibland.

Sen poängterade Horace Engdahl vikten av Icahandlarnas historiekunskaper: "de måste lära sig att skilja mellan Fersen d ä och Fersen d y".


Historienerdhumor. *fniss*

Den yngre blev ju till sin förskräckelse (kan man misstänka) lynchad på Stockholms gator, inom gångavstånd från den lokal jag befinner mig i just nu. Okej, man får gå förbi Slussen och in i Gamla Stan, men folk verkar ha glömt hur man går annat än mellan butiker i den här staden.

Första gången jag gick förbi Riddarhuset efter att ha läst om mordet drabbades jag av rysningar. Att röra sig i Gamla Stan är överhuvudtaget att andas historia för en 1700-talsnerd som jag. Men Axel von Fersen är lite väl sent ute för min del. Han rör sig i slutet på 1700-talet.

Det förekommer konspirationsrykten i samband med dödsmisshandeln av denna svenska actionhjälte (hur annars beskriver man en man som hade en affär med Marie Antoinette, försökte rädda det franska kungaparet undan Revolutionen och spenderade större delen av sitt liv vid fronten?), man säger bland annat att Svenska staten varit inblandad och att misshandeln egentligen inte skulle ha gått så långt, men att pöbeln inte gick att stoppa. Napoleon hintade om det. Enligt Wikipedia, men *hrm* kolla fakta.

EDIT: Jag är numera fast anställd på Avalanche. Nu slipper jag oroa mig för att få sparken. Det är bra. En mindre pressure point.

No comments: