Thursday, December 20, 2007

Ansvar och befogenheter

Nu är jag upprörd. Skandias förra styrelse, eller snarare chefen Lars-Eric Petterson, har förklarats oskyldig. Enligt E24 är han oskyldig. Han skall inte behöva ta ansvar för det bonusprogram som styrelsen lät gå igenom där bonustaken togs bort.

Vem fan skall ta ansvar då?!

Är det inte hans UPPGIFT som VD att se till så att bolaget sköts ordentligt? Är det inte därför han drar hem så jävla hög lön? För att han enligt uppgift har ett ansvar? Eller är det bara smoke and mirrors? Skall han göra precis som alla andra idioter och få befogenheter utan ansvar att leverera något?

Han säger i artikeln att
- Vi i företagsledningen blev överkörda av styrelsen därför att vi ansåg att det var viktigt att gå ut med den informationen, säger Petersson.


Jaha?

Lyckligtvis verkar det som att han inte slipper undan ändå. Det kommer fler rättegångar i Skandiahärvan. Tack Gode Gud för det...

Det är bara tragiskt att man så länge man undgår upptäckt kommer undan med vad som helst.

Det finns inte en jävel i dagens samhälle som vill ta ansvar för sina handlingar verkar det som. Styrelser ges ansvarsfrihet åt höger och vänster oavsett vad de har gjort, och så får någon stackars jävel som inte har ett val betala för det! FÖR HELVETE! Skärpning! Det är sjukt. Det är sorgligt. Lite mer ryggrad, tack.

Jag vet. Har man gjort fel kan det vara ruskigt skämmigt att stå där med hundhuvudet, men det är väl det pengarna man får är till för? Har man valt att ta på sig en roll i ett företag med vissa befogenheter och ett visst ansvar så får man faktiskt stå sitt kast.

För att citera farbror Ben i Spindelmannen - "with great power comes great responsibility".

Inte för att väl valda VD är direkt superhjältematerial. På dem stämmer nog snarare uttrycket "power corrupts, and absolute power corrupts absolutely".

Jag vet hur det är. Makt är kul. Men det är också betungande. Åtminstone om man tar sitt ansvar på allvar.

Det här blev helt osammanhängande, men jag är arg på livet i allmänhet just nu. Det är FAN inte RÄTTVIST!

Jag skrev i Maj om Bingo Rimérs fantastiska uttalande angående sin uppgift som ansvarig utgivare. Hurra. Folk är verkligen korkade.

EDIT: Lagom till eftermiddagen surfade (! Ja, jag surfar på jobbet. När det inte finns något annat att göra) jag in på expressen och hittar den här artikeln. Vad bra att vi blir uppmanade att slacka av på jobbet av en kvällstidning. FÖR HELVETE! *ARGH*

Men vi får inte vara utbrända. Nej, DET är inte tillåtet. Att däremot sitta på jobbet och göra ingenting verkar vara högre värderat. Det är inte underligt att det är så många som näst intill jobbar ihjäl sig när de som faktiskt SKA jobba sitter och rullar tummarna, tittar åt ett annat håll eller "blir överkörda av styrelsen".

FÖR HELVETE! I dagsläget har jag fyra personer i min närhet som lider av eller har lidit av utbrändhet. Det är ingen rolig situation att befinna sig i. Jag går i god för att SAMTLIGA av dessa personer är ambitiösa, duktiga och ansvarstagande individer. Så pass duktiga, ansvarstagande och ambitiösa att det har lett direkt till att de varit tvungna att sjukskriva sig eftersom de har gått in i väggen.

Det åtminstone tre av dem har råkat ut för är inkompetens. Inkompetenta chefer som inte har fattat hur deras ledarskap har påverkat de här människorna. Varför i helvete är det alltid vi som faktiskt bryr oss som råkar värst ut? Usch... Nu är jag rejält förbannad på världen i allmänhet, och inkompetens i synnerhet...

No comments: