Wednesday, March 19, 2008

Dödsannonser

Under en kort tid har två för mig mycket inflytelserika personer gått bort. Först Gary Gygax, rollspelens fader, och nu Arthur C. Clarke som introducerade mig, medelst sina böcker, både till bibliotekens underbara värld (tack Mariestads Stadsbibliotek för allt underbart jag har upplevt med hjälp av dina välfyllda hyllor) och till min livslånga kärlek science fiction. Isaac Asimovs Stiftelsetrilogi och Clarkes Rendezvous With Rama fick mig att vilja läsa mer, och utan att på något sätt ljuga kan jag ju påstå att de böckerna lade grunden för min nyfikenhet på världen och på hypotetiska situationer. Det är ledsamt att han har gått bort, men han lämnar ett arv efter sig, som försäkrar att han inte kommer att bli bortglömd i första taget.

Vill man läsa mer finns en lång artikel på Guardian.co.uk.

Här finns även en kort notis på SvD.

Med sorg ser jag också att Anthony Minghella är död. En regissör som gjort många för mig betydelsefulla filmer, med ett fantastiskt bildspråk och stor talang för berättande. Han har skrivit manus till en hel del av mina favoritfilmer.

En hel hög med artiklar hittar man på Guardian.co.uk.

Och tyvärr är det så att en av mina favoritförfattare är diagnosticerad med Alzheimers. Terry Pratchett, som har skrivit tillräckligt många böcker för att ta upp tre hyllor i min bokhylla. Men han är enligt en intervju i The Guardian, vid gott mod. Hoppas att det håller i sig.

Det blev en tung morgon vid tidningarna idag...

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.