Monday, March 17, 2008

Våghals

Född recensent som jag är, tillika på dåligt humör och med en huvudvärk som inte har låtit mig sova mer än två timmar inatt, så tänkte jag såga en företeelse de kallar "spel" som tyvärr kommer ifrån det annars så smakmedvetna Designtorget. Företeelsen heter "Våghals" och skall föreställa sanning eller konsekvens - jag citerar - "för en roligare fest".

Upphovsmännen heter Johan Höglund, Thomas Järvheden och Fredrik Larsson och skall tydligen vara komiker, och därför har de auktoriteten att berätta för oss plebejer vad "humor" är. Deras hemsida finns att hitta här. Jag vet inte om jag uppmanar till besök eller ej, men det är ju som bekant upp till den hugade klickaren.

Enligt dem har de en dröm:
I vår drömvärld är alla människor glada, knasiga och roliga.
Alla får fina komplimanger och överraskningar hela tiden. Varje dag är strålande solig och om det regnar så gör det det bara lite grann och sen kommer den vackraste regnbågen fram. Alla älskar alla på stora, mjuka moln som skrattar. Vi svävar. Allt är vackert. Mysiga djur kommer fram och kelar och säger gulliga saker. Varje dag är ett nytt, glittrande äventyr, fyllt av kärlek och skratt


På så vis? Är det därför herrarna behagat skapa ett "spel" som går ut på att förödmjuka varandra? Helst när man är full så att man inte har så hög tröskel för vad man kan tänkas göra? I vilket fall går det mesta i våghalsleken ut på sex, eller att placera sig i förödmjukande situationer på olika sätt. Eller snarare se till så att de du utsätter för spelet - de som de facto inte är med på leken - blir förlöjligade. Vad det är som är så roligt med att driva med människor som inte är med på det, som inte är med i leken, går bortom mitt förstånd, men jag är ju humorlös, så det kanske är därför. De konsekvenskort som finns i leken som INTE går ut på att driva med andra människor går istället ut på sexskämt. Och jag använder skämt i dess bredaste och mest illaluktande betydelse.

Sanningskorten är lika illa. Det handlar nästan bara om sex. Jaha? Så inför människor man inte känner skall man breda ut sitt sexliv och det är ROLIGT?! Det känns på något vis som om "spelets" skapare har en väldigt smal uppfattning om vad som är humor. Att de sedan som "auktoriserade" humorister skall pådyvla den här uppfattningen även på oss stackars skrattbefriade människor är lite för mycket för mig. Jag är GLAD att jag inte har någon humor när jag läser korten i Våghals.

Min rekommendation: Köp så många ex av spelet du kan och gör mänskligheten en tjänst genom att raskt bränna dem. Du kanske till och med kan ha nytta av dem som tändmaterial på grillen. Och då stämmer ju det där med att festen blir roligare, för då har du befriat ditt sällskap från Våghals permanent.

No comments: