Saturday, January 12, 2008

Seeking whom he may devour

Be sober, be vigilant; because your adversary the devil, as a roaring lion, walketh about, seeking whom he may devour:

- 1 Petrus 5:8


Näe, jag är inte knäpp och jag har inte blivit särskilt mycket mer religiös än jag var igår.

Däremot älskar jag det citatet. Det är så hungrigt. Så... jag vet inte. Det finns meningar som rycker tag i en och inte släpper taget. Det här är en sådan. Ibland känner jag mig lite som Frannie i "In the Cut" när hon går omkring och samlar på citat. En anledning till varför jag tycker om den filmen. Jag känner mig inte fullt lika knäpp med alla mina små lappar med citat.

Glossy black eyes, presented like weapons in a duel. The gently damaged, irrevocably educated eyes we associate with the visiting dead.

- Thomas Pynchon "Against the Day"


Idag hoppas jag på att komma en bit på "Kattmanuskriptet", men jag har blivit lite sidetracked av Guitar Hero. Jag har fått en blåsa på vänster lillfinger. Det är farligt att spela konsollspel. Fysiskt farligt. Jag kan skriva en hel avhandling om Guitar Hero-blåsor och Soul Calibur-tummar.

Soul Calibur är ett fightingspel som innehåller en hel del knappkombos. Spelar man för länge (eller för intensivt - man har en tendens att bli rätt adrenalinstinn när man kastar sig in i fighterna) kan skinnet under tumnageln spricka. Det har det i alla fall gjort på mig. Det positiva är att man efter ett tag inte känner att det gör ont längre. Det negativa är att det rinner ner blod runt knapparna i handkontrollen.

Se... Konsollspel är livsfarligt. Spelar man för mycket kan man förblöda!

EDIT: Apropå spel... David Byrne har jämfört IKEA med ett dylikt. Jävlar. Jag vill ha hans hjärna!

No comments: