Friday, January 11, 2008

Vill du knocka mig sanslös?

Så tänkte jag ge ett recept.

En släkting frågade mig för ganska länge sedan vad jag attraherades av. Jag har inte riktigt kunnat knäcka den frågan förrän ganska nyligen. Det alla mina förälskelser har haft gemensamt är:

1. Intelligens. Ya have to be smart... Intelligenta människor är sexigt, så är det bara.
2. De måste ha... eller snarare de måste förstå mitt sinne för humor. Och ha något liknande.
3. Röst! Okej, jag vet att det här låter lite småtokigt, men röster och dialekter påverkar mig grotesk mycket. Jag kom att tänka på det nu när jag sitter och glor på Alien och hör John Hurt prata. YUM!
4. Handlingskraft. Att vara produktiv är också himla attraktivt.

Sarkasm, cynism och ironi är alltid välkommet, men inget krav.

Mer än så har jag inte kunnat utläsa av mina analyser. Förutom att samtliga varit mer eller mindre... erh.. knasiga på ett eller annat sätt.

Utseende är optional, som de säger. Och kärlek vid första ögonkastet existerar inte. Biologi existerar. Men den tror jag nästan inte på längre heller.

EDIT: Åh herrejesus... Nu har någon bakåtsträvande.. förlåt, framtidsinriktad person valt att göra en site bara för kvinnor. Där kan man tydligen få matrecept av Linda Skugge och läsa sitt horoskop. För det är det kvinnor vill ha. Notera också att:

Malin Stråhle menar att mycket av det som finns på nätet är byggt på "information". Marianova byggs på kvinnors "verklighet".
- Den här sajten stöder ett sätt som är naturligt för kvinnor att agera på. Vi tjejer tar ju inga beslut utan att fråga våra väninnor.


Herrejävlar. Det har jag varit helt ovetande om. Och tagit beslut hela mitt liv utan att ta hänsyn till... Hur skall detta SLUTA? Men jag behöver inte oroa mig. Ansluter jag mig till siten blir jag automatiskt "väninna". Jag undrar om de tar ifrån mig min beslutsförmåga samtidigt? De kanske hjärntvättar mig så att jag inte längre vet hur man bestämmer sig för något.

Herrejävlar... Idioter finns det överallt. Det roliga är att just den här typen av idioter tror att de gör kvinnorna en tjänst genom att klämma in dem i en damtidning på nätet.

Näe jag läser inte damtidningar heller. Däremot läser jag Populär Historia, Fenix, Ordfront och Uncut. Gör det mig till en typisk man? Eller vänstersympatisör? Eller spelgalning? Man vet aldrig.

EDIT: DN påpekar också att kvinnor flyr tekniskt inriktade utbildningar. Det är dock lite mer tragiskt. Fast på ett annat sätt. Eller så är det helt enkelt så att utbildningarna är inriktade på "information" och inte verklighet. (AJ, det där skulle jag inte ha sagt! Skäms på mig. Men det är väl det Marianova vill ha sagt? Att vi är lite dummare och därför inte klarar av internet som det ser ut nu?)


It sucks to be me från Avenue Q

4 comments:

Nina said...

Men snälla du! Kvinnor är intresserade av handarbeten, att komma i form, att äta sallad som Linde Skugge och att prata om vem som hade snyggast klänning i Let's Dance. Det är inte information, det är verklighet.

Haha... Jag skrev precis ett inlägg om det här jag också =) (Och hittade dig på DN!) Tänkte gnälla över att jag minsann vill läsa om spel, inte smink, men till min stora förvåning hade de en artikel om sällskapsspel.

devilkitten said...

Var låg den artikeln? Jag surfade runt en stund, men eftersom jag letade efter information och inte verklighet hittade jag inget roligt.

Vi kanske skall bli eh.. "väninnor" och kapa siten. Men det verkar som att de inte vill ha material som de inte godkänt. Det var ju bara vissa filmer och böcker de letade recensenter åt.

Själv känner jag mig ganska långt ifrån verkligheten Malin Stråhle pratar om.

*GASP!* Helvete! Det måste betyda att jag har hjärntvättats av patriarkatet!

Nina said...

Sista sidan på kulturavdelningen, http://marianova.com/kultur/stort-test-har-ar-julens-basta-familjespel

Men för att ha en åldersgräns på 16 år på sidan känns det lite märkligt att det bästa av alla spel de testade är "Knasiga djur", från 3 år.

"Roligt spel där man bygger djur. Ett tryck på taket gör att stallet låter som det djur man får plocka till sig. Kan bli en rumpa från ett får eller ett huvud från en ko. Den spelare som först lyckas bygga ihop ett riktigt djur med alla tre delar rätt vinner spelet. Kul för alla oavsett om man är 3 eller 50 år. Särskilt skoj att trycka på stallet och lyssna på ljuden."

devilkitten said...

Det kanske är avpassat för målgruppen?

Väninnor som inte kan ta beslut på egen hand. Låter lite som treåringar i mitt tycke.