Monday, July 30, 2007

Livet i spelbranschen

Jag läste Gamasutra för första gången sedan jag gick på semester i början av Juli och där fanns den här bloggen om livet på Rockstar.

Jag måste ju säga att jag känner igen mig enormt mycket i det Jeff skriver, eftersom jag upplevde samma kaos på UDS när jag jobbade där med "The Kore Gang". Det verkar som att dålig projektledning och dålig företagsledning är något som förekommer på många spelstudios, inte bara de små. Jag måste förstås tillägga att Avalanche inte alls verkar lida av samma problem. Nu har jag inte jobbat här mer än en vecka effektiv tid, eftersom jag gick på semester veckan efter att jag hade börjat, men det finns en attityd på företaget som jag uppskattar. Övertid uppmuntras inte. Semester måste man ta. Det är en bra inställning, som jag tror lönar sig i långa loppet. Sedan får vi ju se hur mycket jag tvingas jobba övertid inför nästa milestone, men jag kan ta det, nu när jag har haft fyra veckors ledighet.

Apropå det så är dålig ledning inget som inte finns i andra företag heller. Terraplay var minst lika kaotiskt som UDS, och det med en handplockad CEO. Hur kan man låta människor som inte kan hantera ledarskap driva ett företag? Det är katastrofalt. Det kostar pengar och resultaten blir lidande.

No comments: