Monday, February 25, 2008

Dignitärerna inom speldesign

Jag läser till min stora glädje en artikel på Gamasutra om "Game Designers Rant", ett årligen återkommande inslag på GDC, som gör mig mycket lycklig. Precis som jag har påpekat tidigare i inlägget om Medierådets rapport om World of Warcraft och i inlägget om datorspelsseminariet på Riksdagen, så råder det en tråkigt slapp inställning till ansvar och upplevelser inom datorspelsutvecklingen. Jag har även kommenterat det här på en annan blog (Herr Klokboks Kollektion). Nu håller datorspelsdignitärerna med om det.

"What we lack is not creativity, what we lack is the courage... we have to challenge something more than our reflexes... but we lack courage to risk ourselves for our art," he said.

Clint Hocking


Again, as the rest of the panel stated, James concluded that the industry needed to take a closer look at what it's saying, and not just creating and then justifying themselves afterward, drawing the session to an emotional close.

Brandon Boyer

Så är det.

För att hoppa över till ett helt annat ämne så skriver Martin Jönsson en synnerligen föraktfull artikel om 4:ans satsning på science-fiction serier. Artikeln är till och med döpt i enlighet med hans åsikter. "Nörd-tv tas till nya nivåer". Det är alltid trevligt när man anar illa dolda fördomar hos journalister. Jag är ledsen herr Jönsson, men det är långt ifrån alla människor som ser på sci-fi som "dammar av trekkies-kostymen".

Science fiction är en intellektuell genre, i alla fall inom litteraturen. Men varandes journalist som du är så läser du förmodligen inte böcker. Det vet vi ju alla hur journalister är, eller hur?

No comments: