Tuesday, February 20, 2007

För bövelen!

Jag läste i SvD om dueller. En tämligen intressant artikel, och en bok jag definitivt måste införskaffa, om duellerandets historia och art.

En teori jag har läst om dueller var att under 16 - 1700-talet så skedde ju en social revolution, likaväl som en tankemässig omformning. Upplysningstiden tar ju sin början på sent 1600-tal, och med upplysningstiden följer tanken att Kung och Adel inte fått sin makt av Gud, vilket fram till dess varit självklart. Adeln vill därför hitta ett sätt att skilja sig från mängden, inte bara med kläder och mode, utan även med duellens våldsamma ritual. Heder och ära blir något som är enbart förbehållet adeln, och därmed även något man måste försvara, kosta vad det kosta vill.

Det är ungefär samma inställning som vissa glin uppvisar i sina svindyra Canada Goose-jackor och märkesdojjor. En önskan om att tillhöra en viss gruppering. Den inställningen - att med kläder och accessoirer utmärka sig - uppkom faktiskt på 1700-talet den med.

Att med modets hjälp markera sin grupptillhörighet kunde ruinera både kassa och hälsa. Helst skulle man nämligen sminka sig med trevliga gifter som bly och kadmium, med håravfall, tandlossning och ögoninflammationer som följd. Jag tänker inte ens gå in på vad man använde för att bota sjukdomar...

Idag har jag specificerat saker. Jag har specificerat grafiska objekt och communities, jag har skrivit om filformat och storleksförhållanden tills jag blivit alldeles blå i synen. Och vi har tagit ombord en utvecklare till, som faktiskt är angelägen om att hjälpa till till skillnad från de stora lerkolosserna. Deras kommunikationsförmåga är inte särskilt bra. Jag antar att när man blir stor och stark så slipper man bry sig om sina medarbetare, förutsatt att medarbetarna inte är lika stora som en själv.

Den enda trösten är att alla blir ignorerade på lika villkor. Jag känner mig lite som när man spelade Talisman när man var liten och hamnade på spågumman eller i templet. slår man 1 - 3 blir man ignorerad. Jag verkar inte ha kommit högre än till 1 sedan det här projektet tog sin start. Och så sitter man mitt emellan två högar, en operatörshög och en utvecklingshög, med en tredje Terraplayhög i ryggen, och alla har olika viljor. Och alla pushar på mig för att få vad de vill ha. Men jag har inget att sätta till för att se till så att saker händer... Nåväl. Jag skall tjata imorgon och nästa vecka. Bläh.

No comments: