Friday, February 23, 2007

Levande kaos

Jag snörvlar, hostar och skall strax gå och lägga mig. Jag har spenderat större delen av aftonen med att se på Layer Cake och Fight Club. Fight Club är den enda filmen so far som har lyckats "lura mig" såtillvida att jag inte har räknat ut vem som är vem och vad det är för plot efter 20 minuters tittande. Det kommer sig av många års rollspelande.

Jag brukar roa mig med att titta på lite crime, som Midsomer Murders när jag är hos pojkvännen. Eller så är det kanske så att han roar mig, det är ofta han som vill se på brittiska kostymfilmer med bra dialog och miljöer. Poängen är att efter introduktionen brukar jag haspla ur mig en trolig lösning på brottet. Då bara han fnissar lite och en halvtimme senare får vi reda på att, jo, det var ju så det var. Detaljerna kan skilja sig, men på det stora hela brukar jag ha rätt. Det gör att det till slut blir ganska tråkigt att kolla på film.

Men både Layer Cake och Fight Club var helt okej, även om det var mycket våld och Craig Davids plutande i en av dem. Å andra sidan var det Helena Bonham Carter i den andra och det är inte fy skam. Jag skall väl försöka komma på något djupt att säga om dem också, men det enda jag kan komma på är att det förmodligen är bättre att ta antipsykotisk medicin än att skjuta skallen av sig.

Nu skall jag som sagt dra mig tillbaka för i afton. Jag har införskaffat fyra pocketböcker på Akademibokhandeln samt en hel hög Frank. Så helgen skall jag förhoppningsvis tillbringa vaken.

No comments: