Monday, February 26, 2007

Tio sorgliga berättelser och min tendens att sluka böcker

Jag har läst tre böcker i helgen och kommit en bra bit in i en fjärde. Jag äter böcker som andra människor äter popcorn. De räcker inte längre. Det är hopplöst. För att en bok skall få mig att stanna upp, tänka till och reflektera krävs det att det är 1. fakta, 2. något jag inte är bekant med sedan tidigare, 3. lite komplicerat.

Jag åt upp PD James bok på mindre än fyra timmar. Engelsk pocket på ca 200 sidor. Sedan läste jag en gammal Michael Crichton bok som heter "The Terminal Man" och den gick på kanske två, två och en halv timme. Snart har jag hamnat i den situationen att böcker som inte är särskilt ansträngande för hjärnan går lika fort att läsa som det går att se på en film, fortare, om man tänker på Sagan om Ringen trilogin. Hopplöst.

Jag behöver gå till en massör också. Min rygg är stel som en bräda, och axlarna är som en korslagd balk över ryggraden. Jag skall ägna nästa vecka åt yogaövningar på hotellet. Jag är borta i San Fransisco på Game Developers Conference hela veckan, och det skall bli helt otroligt skönt. Att slippa kontoret lite och få lite nya intryck. Jag skall kolla om det finns några bra konstmuseum och annat i SF. Kanske köpa en resehandbok. Vara lite turist. Gå till Alcatraz :). Gå på föreläsningar! Whee!

Men nu skall här jobbas. Jaga förläggare med blåslampa.

No comments: