Tuesday, May 6, 2008

Kval

Kval

Kval är ett intressant ord.

Enligt SAOL:


1) (i vitter stil) lidande, plåga.

a) kroppsligt lidande; utom i nu­mera bl. (mindre br.; delvis med anslutning till b) i sådana uttr. som lida svåra kval o. d.

b) psykiskt lidande, själslidande; ofta över­gående i bet.: oro, ångest, vånda, förr äv. i bet.:. sorg. Utstå, lida svåra kval. Förorsaka l. be- reda, förr äv. göra ngn kval.


Förr sket jag fullständigt i vad folk tyckte och tänkte om mig och mina åsikter. Det var ju mina åsikter. Skulle jag då inte få ha dem ifred.

Men det var innan jag började blogga, innan jag gick ifrån att tillhöra mig själv till att tillhöra etern. En problematik som uppstår (för mig) när jag bloggar är att jag kan skada - medvetet eller omedvetet - människor i min omgivning om jag är för öppenhjärtlig och för sårbar. En annan problematik är att jag med mina bloginlägg öppnar för tolkning av mina texter, både i positiv och negativ anda.

Hur kan jag då undvika att skada andra eller bli tolkad som att mitt uppsåt varit att skada andra? Genom att hålla käften.

Intressant?

Andra bloggare om: , , ,

1 comment:

Andreas Williamsson said...

Jag tycker inte att du ska sluta blogga, eftersom det är uppenbart för alla som följer din blogg att det är bra för dig. Det är alltid positivt att på något plan ägna sig åt skapande och kulturellt arbete. Sedan må det vara i form av bloggande, rollspelsmakande eller scenarioskrivande.

Bättre då att stänga ute omvärlden eller ta mindre hårt på kritik och forumsinlägg. Jag betvivlar starkt att det finns många där ute som önskar dig illa, oavsett vad som blir de praktiska följderna av deras inlagor.