Friday, May 30, 2008

Recensionsmetodik - del 1

För de intresserade - och vem är inte intresserad? - så har jag satt ihop en lista på saker jag kollar på när jag recenserar spel. Bara så där offhand. Har absolut inget med något annat att göra. Nu när det är fastslaget så...

Grafisk form
När jag plockar upp en ny produkt, låt oss säga standardrollspelet 1A, så börjar jag längst bak. Det vill säga med det som oftast kommer sist i recensionen - den grafiska formgivningen. Anledningen till att jag börjar med den biten är för att jag vet hur viktig presentationsteknik är.

Bakgrund känns berättigad - jag gick för ett antal år sedan industridesignutbildningen på Lunds Universitet. Där lärde vi oss en hel del om presentationsteknik.

Presentationsteknik förklarar - förutom det uppenbara - psykologin bakom hur människor uppfattar formgivning och hur man kan manipulera människor att tycka att ett visst förslag är bra. Lite översitteri med hjälp av kognitionsvetenskap, alltså.

Gör jag en inledande bedömning av grafik, illustrationer, typografi och sättning kan jag nämligen till viss del frikoppla den visuella upplevelsen av spelet från innehållet. Något som ser coolt ut behöver inte nödvändigtvis innehålla bra material. Inte heller behöver något som ser trist ut vara trist eller dåligt.

Det jag tittar på först är omslaget. Omslaget är viktigare än man kanske tror, eftersom det oftast är den första kontakt man har med rollspelet i butik, och det är även det som etablerar bilden av vad rollspelet skall innehålla.

Tänk exempelvis på hur du handlar andra böcker. Visst är det så att du plockar upp en bok du tycker ser schysst ut innan du läser på baksidan? Och visst är det så att du genom omslaget förväntar dig ett visst innehåll i boken? Själv shoppar jag bedrövligt ofta böcker på just det viset, och i många fall fungerar det riktigt bra. Med en del undantag, naturligtvis. Genrer är ofta lätta att plocka ut baserat på hur omslaget är utformat. Romansromaner har ofta halvklädda damer och herrar på omslaget, fantasy stoltserar med riddare och drakar eller andra fantastiska varelser, skräck varierar ganska kraftigt, men ofta är det mörka och stämningsgivande omslag som gäller. Science fiction är faktiskt den genre som har mest variation som jag upplever det - där finns allt från rena, enfärgade omslag till stora rymdkrig.

Vad bedömer jag då? Jo, stämmer omslaget med innehållet? Är det en stor space marine på det förväntar jag mig en viss koppling till space marines. Är det en häxa, förväntar jag mig en koppling till häxor. Är det nakna damer med stora bröst lägger jag ofta ifrån mig det med en gång. Ett bra exempel på omslag är rollspelet Battlestar Galactica. Man har både loggan från TV-serien och en liknande design på omslaget som man har på DVD-boxarna.

Bra koppling - då vet jag att det är BSG det gäller. I andra hand tittar jag på illustrationen eller fotografiet. Är det en välkomponerad bild? Utöver komposition, har den konstnärliga kvaliteter som tilltalar mig?

Det här är enormt subjektivt. Det jag tycker är snyggt finns det andra som tycker är fult. Men det finns vissa konstnärliga regler man kan falla tillbaka på när man kollar ett omslag. Hur ser balansen ut i bilden? Tippar den åt något håll? Vilken riktning har den? Finns det ett fokus? Är det RÄTT fokus? Som ett exempel på ett... intressant... fokus kan man kolla på reklamen för EOS-kamerorna som just nu syns på stan. Damen som håller i kameran står bredbent med höften uppvinklad mot åskådaren och är på väg någonstans. På grund av höjden på reklampelare och dylikt, och på grund av riktningarna i bilden så ligger fokus i hennes skrev. Inte helt lyckat, kanske? Motivet är ju också viktigt, men det avhandlades i stycket ovan om koppling till innehåll.

Kopplingen till innehållet stoppar jag in i bakhuvudet, resten lämnar jag kvar. När jag har kollat omslag och intryck av boken öppnar jag den för att titta på grafisk form. Det jag bedömer i boken är läsbarhet och typsnitt. Går det att läsa texten? (Det är förvånande många böcker som innehåller oläslig text.) Är den satt på ett läsvänligt sätt?

Alltså, hur stora är marginalerna? Hur långa textrader är det och hur många ord per rad? (Jag erkänner, jag RÄKNAR inte orden, men efter ett antal års läsande får man en känsla för vad det är som falerar när man läser.) Störs texten ut av en "cool" design? Ett av mina favorithatobjekt som bland annat White Wolf är extraordinärt förtjusta i att använda är bilder BAKOM texten. Detta stör ut fixpunkterna i orden och gör att man inte ser ordbilderna utan måste spendera tid på att sammanställa bokstäverna till ord.

Illustrationerna i boken är också viktiga att titta på. Är de avpassade till ämnet? Är de trevliga att se på? Tilltalar de mig? Känns de stereotypiserande eller intressanta? En sak som jag kollar särskilt på, kanske för att jag själv är tjej, är sättet kvinnor framställs på. Det är inte sällan bilder på storbystade och halvnakna damer i rollspel.

Nästa blogpost om recensioner tar jag upp text och spelmekanik, vad jag kollar på och hur jag bedömer den.

Intressant?

Andra bloggare om:
, ,

No comments: