Tuesday, August 28, 2007

Allt man inte får vara.

Jag är allt man inte får vara i dagens samhälle. Jag är överviktig, jag struntar i skönhetsbehandlingar och jag tänker själv.

Jag läste en artikel i IDAG-serien om utseende på SvD. Där tar de upp osäkerheten bland unga, att de strävar efter ett skönhetsideal som blir påklistrat på dem.

Bland annat tas självskadebeteende upp. Och det är något jag har förstahandserfarenhet av. Inget man gärna pratar om, men som det står i artikeln:

"I publiken sitter Åsa Björkman, överläkare i psykiatri och medlem i den referensgrupp som knutits till projektet. Hon har mött många ungdomar med självskadebeteende och hävdar att de inte är sjuka, utan intelligenta och känsliga människor som protesterar mot ett sjukt samhälle.

Hon berättar att den ångestdämpande effekten av att skära sig faktiskt är mätbar. Stresshormonet kortisol i blodet minskar efter att man har skurit sig. Kortisol är viktigt för det så kallade kamp-flyktbeteendet, som är inbyggt i våra kroppar sedan stenåldern, då det var avgörande för vår överlevnad.

–Det går en röd tråd av självförakt och känsla av värdelöshet genom deras berättelser, säger hon om de ungdomar som hon mött i sin praktik. Självförakt har väl alltid funnits men tagit sig andra uttryck, religiösa grubblerier till exempel, men nu riktar den sig mot kroppen."

Det var länge sedan jag gjorde något sådant, men ibland längtar jag tillbaka till den tid när jag KUNDE dämpa all min ångest med knivbladet. Nu har självbehärskningen tagit över, och kvar av det jag en gång gjorde finns bara vita linjer i huden och knorvliga ärr.

Precis som det sägs i artikeln, så kan även jag "uppmana(r) vuxna att inte hemfalla åt panik när de kommer i kontakt med ungdomar som skär sig. De flesta av de här ungdomarna är inte på allvar självmordsbenägna."

Men det betyder inte att man inte känner ågren. Speciellt inte när man läser, också IDAG, SvD, att arbetsgivare går på utseendet när de anställer. Och så försöker vackrare vänner berätta att utseendet inte har någon betydelse. När det bevisas gång på gång att det faktiskt har det.

Det är en eftertänksam födelsedag idag. Och jag är totalt utmattad, av någon anledning. Jag vill hem och sova.

2 comments:

schmut said...

jag hittade hit via stellan.
måste dock kommentera det här inlägget eftersom det rörde något jag missat. det där med att självskadebeteende 'hjälper' för stunden, att det blivit bevisat, det förvånar mig inte. jag har själv aldrig gjort det utan har tagit ut panik & ångest på andra sätt och man känner ju verkligen hur det släpper.det är ju inte bara något ungdomar gör utan manodepressiva i alla åldrar tar ju till olika medel för att få ut känslor via kroppen.ibland kan man ju matcha så att man gör något som kan anses socialt accepterat, exempelvis kamma håret (en vän kammade till bottnen blödde men ingen anade)eller bita sig (helst i munnen/kunden/tungan), och som inte syns på samma sätt...

jag vet inte, många tankar.
jag tror jag får återkomma.

devilkitten said...

Japp, för min del så handlade det om en ganska kort period av sådant beteende, men ibland känner jag behovet av det forfarande. Fast då handlar det om att behöva få stressa av i många fall. Ungefär som jag inbillar mig att rökare kan få cigarrett-sug. Hjärnan är underlig.