Thursday, August 2, 2007

Moralens väktare

SPOILERVARNING! Jag kommenterar den sista Harry Potterboken i det här inlägget och den kommentaren kan potentiellt sett vara en spoiler för de som inte läst boken. Be warned.

Det känns som om jag lever i någon slags föråldrat moraliskt ansvarstagande, speciellt när jag läser den här artikeln i SvD som konstaterar att en anledning till att folk inte tankar hem prylar olagligt är att de är rädda att straffas. Vad är det för en jävla anledning att låta bli att utföra olagliga handlingar? I min värld följer man lagar därför att de är LAGAR. Inte för att man är rädd att bli bestraffad.

(För alla er som tycker "men den lagen är ju så korkad, varför skall man följa den för?" kan jag ju säga att jag också har mina favorithatobjekt i den svenska lagboken. En av dem är TV-licensen, som påbjuder att man skall betala TV-licens bara man äger en TV. Om man sedan inte använder den - tja, det har mindre betydelse. Även om jag ogillar den här lagen, så betyder inte det att jag inte följer den. Man kan protestera mot lagar utan att bryta mot dem.)

Men jag verkar vara ganska ensam om det. Jag känner mig föråldrad och knepig i sammanhanget. Det är något med min attityd som inte riktigt fungerar i dagens egocentrerade och självförhärligande samhälle. Därmed inte sagt att jag aldrig gjort något olagligt. Det har jag, men det är smågrejer om man jämför med gemene man. Och jag har ansträngt mig i efterhand för att göra rätt för mig. Tyvärr undrar jag ganska ofta om mitt benhårda ställningstagande egentligen har någon betydelse. Jag verkar vara den som förlorar på det. Om man undantar mitt samvete, som faktiskt mår ganska bra. Åtminstone vad det gäller olagliga aktiviteter.

Jag måste också - för att lätta upp det hela - berätta att jag träffade en manlig tuggzilla på pendeltåget imorse. Och det här var något i hästväg. Inte nog med att hans tuggande brusade som en mindre tsunami OCH att han lät alla i pendeltåget beskåda hans gomsegel. Hans käkar knäppte. Som en obehärskad nötknäckare vid juletid. Det var en konsert i äckliga ljud och visuella effekter. Till råga på allt satt han och färglade City med en bläckpenna under djup koncentration. Varför just det störde mig så groteskt mycket har jag ingen aning om, men det var väl en direkt följd av tuggandet. Jag gömde mig i iPod och bok så fort jag kunde, ety det var ingen direkt vacker syn, eller ljudupplevelse heller för den delen. Varför kan inte människor som tuggar tuggummi stänga truten? Är det SÅ svårt? Jag startar snart en website om det.

Lyckligtvis låg jag och läste igår mellan nio och halv elva på kvällen annars hade jag förmodligen begått mord. Två unga killar bestämde sig nämligen för att mecka med sina moppar just då. Under mitt fönster. Högljutt. Återigen, fattar inte folk att man kanske vill sova efter nio på kvällen? Eller skall jag bete mig precis som mina grannar som börjar möblera om efter åtta - nio på kvällen och slutar runt tolv? Fast jag börjar klockan fem på morgonen istället, då. Och spikar i väggar, dammsuger och flyttar soffor. Temat på dagens blogginlägg får väl betecknas som att jag inte anser mig passa in i den verklighet jag lever i. Jag är morgonpigg - hädelse!, laddar inte hem spel, musik, film och annat på olaglig väg - loser!, och jag anser att mina grannar (och andra människor runtomkring) skall visa hänsyn till andra människor och inte utsätta dem för brötiga moppemotorer eller tugga med öppen mun - föråldrat!

Harry Potter and the Deathly Hallows var förresten inte så där superbra. De två sista böckerna har känts genomhastade, och ändå har de bara blivit längre och längre. Men - och här kommer den potentiella spoilern - jag hade i alla fall rätt om Snape. Länge leve Severus! Min persoliga hjälte :).

Ja, just det. Jag läste ut Potterboken igår. Två böcker på två dagar. Nu har jag börjat på "His Dark Materials" av Philip Pullman, men den är lite längre och tar förhoppningsvis några dagar extra.

YAY! Faceball!

2 comments:

sara kmp said...

Jag håller med dig, varför har inte folk respekt för andras arbete? Bara för att det går att ladda ner via en dator, då får man plötsligt Ta det från folk. Så - om jag inte tyckte böcker ska kosta något, kan jag gå och sno böcker då?

Licensen är ju också i stort sett samma tanke, man betalar lite för att man ska få se bra program, om man vill kolla på skit kan man se på kanaler som betalar programen med sponsorpengar i stället. Vi betalar för hanverket, för folks arbete. (Nu betdyer ju inte det att det blir bra för det, men i alla fall.. :)

Sen kan jag hålla med att om man har en tv hemma för att spela tv spel på och inte se på tv, så ska man ju inte betala licensen, men det är ju svårt att bevisa - som i och för sig blir lättare nu i och med digital tv'n, för då borde man betala om man har en box eller kabel tv i stället, inte för tv'n.. i och med att man måste ha en sådan för att kunna se nåt på burken.

Man kan ju undra hur kulturellt det är betingat med piratprylar, i Japan fins det ju i stort sett inte, där har man respekt för andras arbete, men om man åker till Kina, så fins det ju överallt (hörsägen - ej självupplevt)....

anyway. :)

devilkitten said...

Yup. Jag håller med till 100%. Och jag håller med om att om man utnyttjar TVn till det den är avsedd för, så skall man naturligtvis betala för sig. Men om man som du säger inte tittar på det som skickas ut så är det lite som att prenumerera på en tidning man aldrig läser. Eller kanske till och med aldrig får.

Jag tror det hela hänger ihop med att de generationer som har vuxit upp med datorn, och information som går att kopiera utan att det kostar något, ens i form av tid, inte inser att det tar tid att skapa saker. Och att det ofta inte är gratis.

Vad det gäller Kina har jag inget bra svar... Precis som du säger, respekt kanske? Kina fick sig ju en knäck i och med kulturrevolutionen. Man kanske "gav upp" efter det?